Het leven wordt ons tegenwoordig wel erg makkelijk gemaakt. Zo kun je een date regelen via Tinder, eten bestellen vanaf je bank en series kijken tot je erbij neervalt. Maar er kleeft ook een keerzijde aan sociale media. Zo kunnen naaktfoto’s online snel worden verspreid. Om dit tegen te gaan, heeft Facebook een tool ontwikkeld. Hoe werkt het? Je stuurt je naaktfoto naar jezelf via Facebook Messenger. Vervolgens wordt er een soort digitale vingerafdruk, een hash, van gemaakt. Hierna is het onmogelijk om dezelfde foto nogmaals te uploaden. De techniek wordt nu in Australië getest en is gemaakt om ongewenste verspreiding van naaktfoto's tegen te gaan. Wees maar niet bang dat er een kopie van de foto op de server van Facebook komt te staan, het enige wat namelijk bewaard wordt is de hash van die foto. Durf jij het aan?
Say it!
Je hebt van die mensen die nooit uitgepraat zijn. Echt nooit! Niet gek dat die mensen het moeilijk vinden om hun boodschap goed te verwoorden via Twitter. 140 tekens is ook wel erg weinig. Maar gelukkig kun je vanaf deze week tweets schrijven met 280 tekens. Je kunt nu dus het dubbele typen! De reden? Twitter vindt het oneerlijk dat mensen die bijvoorbeeld Japans spreken meer kunnen vertellen in een tweet dan mensen die Engels spreken. Dit omdat je met een pictografisch alfabet meer kunt zeggen dan met ons fonetisch alfabet. De vraag is natuurlijk wel of de authenticiteit van Twitter door deze verandering niet wegvalt.
Nooit meer hetzelfde
Snapchat probeert de laatste tijd van alles uit om nieuwe gebruikers te trekken. Uit de cijfers van het laatste kwartaal blijkt echter dat het aantal gebruikers en de omzet tegenvallen. Vandaar dat Snapchat het over een andere boeg gooit. Zo krijgt de hele app een nieuw en makkelijk design om maar vooral gebruiksvriendelijker te worden. Dat is nodig, want ouderen vinden de app lastig en Snapchat wil juist deze doelgroep meer aanspreken. Daarnaast willen ze het storyoverzicht personaliseren, door gebruik te maken van algoritmen. Deze algoritmen zullen voor elke gebruiker bepalen welke Stories bovenaan komen te staan, net zoals Instagram bepaalt welke foto’s bovenaan je tijdlijn staan.
It’s not true
Tijdens een ramp willen mensen altijd meteen weten wat er aan de hand is. Ze checken massaal sociale media of er al iets bekend is. Correcte informatie is dan geen overbodige luxe. Dat verschillende bedrijven weleens fake news hebben gedeeld, is bekend. Maar nu hoort Google dus ook in dit rijtje thuis. Na de ramp in Texas verscheen er verkeerde informatie bovenaan de zoekresultaten. Er stond dat Devin Kelley, de dader, zich bekeerd had tot de Islam, een lid van Antifa of een aanhanger van de Democraten was. Als iets bovenaan de zoekresultaten staat, houdt dat normaal in dat de bron betrouwbaar is. Maar door een fout in het algoritme is dit dus niet gebeurd.
Poll 2.0
Een maandje geleden introduceerde Instagram de pollfunctie, waarmee je in je Story een vraag kunt stellen aan je volgers. Hierop kunnen zij vervolgens antwoorden. Je ziet het nu bijna dagelijks voorbij komen tussen je Stories. Een groot succes kun je wel zeggen! Je raadt het al, Facebook introduceert nu ook de pollfunctie. Het verschil? Op Facebook kun je ook gifjes en foto’s gebruiken bij de antwoorden.
Facebook is life
Facebook is niet meer uit ons leven weg te denken. De 1,2 miljard maandelijkse gebruikers zijn daar het bewijs van. Voor bedrijven is het daarom slim om gebruik te maken van dit platform. Facebook heeft nu aangekondigd dat het binnenkort mogelijk gaat zijn om Messenger te integreren in je website. Er zijn natuurlijk al genoeg andere chat-plug-ins, maar Messenger heeft het grote voordeel dat je geen apart kanaal voor je chats meer hoeft te gebruiken. Al je chats (van zowel Facebook als de website) worden weergegeven in de app. Super handig toch?
Dit was ‘m weer voor deze week, je bent weer helemaal op de hoogte van al het social news!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!