Premium

Peter de Mönnink over de toekomst van Sanoma: 'We gaan voor winnende allianties'

[INTERVIEW] Sanoma maakte maandag bekend SBS aan John de Mols Talpa te verkopen. CEO Peter de Mönnink legt uit wat dit betekent voor Sanoma en SBS.

Waarom wilde Sanoma SBS ?
'Sanoma Group gaat zich concentreren op strongholds. Dat zijn die marktposities die daadwerkelijk potentieel hebben om te groeien. Dat doe je vanuit een nummer 1 of 2 positie. Als je naar het gehele portfolio van Sanoma kijkt, valt op dat we in Nederland een prachtig bedrijf hebben, waarbij SBS eigenlijk niet voldoet aan dat criterium. Op tv is er wel een hele sterke performance in 6+, dan had SBS in 2015 en 2016 15 procent marktaandeel.

Maar dat is niet goed genoeg?
‘Je wilt groeien. Wil je dat doen op de tv- en videomarkt, dan zul je bereid moeten zijn te investeren in content en de volgende batch: addressable tv. We gaan naar identified audiences toe. Dat vraagt wel iets van de tv-wereld en de aandeelhouder. Je bent met zijn tweeën. De afgelopen drie jaar hebben we wel uitstekend samengewerkt met Talpa. Er was geen frictie tussen de aandeelhouders. Maar dat Talpa het nu geheel in handen krijgt, is beter voor de positie van SBS. John de Mol wil een bedrijf bouwen waar tv uitstekend in past.’

Dat heeft impact op de rest van het bedrijf. Hoe ziet de toekomst van Sanoma in Nederland eruit?
‘Ik noem dat even Sanoma Hoofddorp. Daar hebben we iets neergezet wat heel stevig staat. Er is crossmedialiteit rond content en data. Wij verwachten dat we een alliantie kunnen sluiten op het gebied van commercie. We gaan onderzoeken of we samen de adverteerdersmarkt kunnen bedienen. Daarvoor is ook de komende periode bestemd. We willen goed nadenken hoe we dat vorm kunnen geven.’

Je hoeft niet per se eigenaar te zijn om crossmedialiteit te kunnen bieden, is de trend.
‘Ja, als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Dat betekent dat allianties meer dan ooit tevoren onderdeel zijn van gesprek. Ik praat dan over winnende allianties. Als je daarin de klant, de adverteerder, daadwerkelijk centraal stelt – en dat doen we – dan leidt dat tot succes. Zolang je dat maar voor ogen hebt, is het relatief eenvoudig om allianties te sluiten. Ik zeg relatief, omdat het altijd vreselijk ingewikkeld is om over media heen de juiste waardelabels eraan te plakken van de individuele kanalen. Maar ik denk dat we daar juist als groep goed in geslaagd zijn.’

Ik noem vtwonen even als het grote voorbeeld van de crossmediale strategie van Sanoma/SBS. Verandert daar niets aan?
‘Uitgangspunt is: wat succesvol is, dat blijft. Het is interessanter wat je nu kunt gaan bedenken rond formats en merken die je hebt. Fashionchick is ook een succesvol voorbeeld. Ik geloof dat elk kanaal op zoek is naar de juiste types formats. Het zal voor SBS in de toekomst niet veel anders zijn. Sanoma en SBS zullen elkaar tegenkomen in video en de online omgeving. Als je elkaar dan toch tegenkomt, kun je zeggen: waarom doen we bepaalde aspecten niet samen?’

De contracten die nu lopen, worden allemaal gerespecteerd?
Ja, daar verandert niets aan. We zullen vanzelfsprekend in dit soort trajecten alle betrokkenen zo goed mogelijk informeren.’

Als onderdeel van de deal krijgt Sanoma Veronica Uitgeverij 100 procent in bezit. Waarom is dat belangrijk?
‘Wij zien dat de performance van die uitgeverij bijzonder goed is. Het is een mooie toevoeging aan het portfolio in Hoofddorp. Wij zien natuurlijk dat de printmarkt daalt en dat wordt gereflecteerd in de oplage van het magazine, maar tegelijkertijd zien wij hoe sterk dat merk is.’

Dus Veronica terugbrengen naar één groot merk kan een gedachte zijn?
‘Ja, je kan tv en radio – dat nu allebei bij Talpa zit – makkelijker combineren. Dus kun je ook heel goed een samenwerking vinden met het magazine.’

Hoe zit het met de rechten van de Champions League?
‘Dat verandert niet. We hebben de rechten tot en met volgend jaar. De online rechten zitten bij nu.nl en de free to air tv-rechten zitten bij SBS.’

Talpa zal geïnteresseerd zijn in verlenging van die rechten.
Ik weet niet wat de contentstrategie van Talpa wordt. Helder is dat zij een groot Nederlands mediabedrijf willen bouwen en een groot publiek willen bereiken. De acquisitie van SBS brengt dat een stap dichterbij. Hoe dat verder in het plaatje van Talpa past, weet ik niet. Maar er wordt daar heel goed over nagedacht. Talpa heeft een hele sterke competentie rond contentcreatie. Vanuit Talpa Radio is er een prachtige competentie in het te gelde maken van de content. Dat doet OMS goed. Maar ik kan me voorstellen dat men daar denkt over dwarsverbanden.’

Gaat Sanoma de 237 miljoen die ze krijgt voor deze transactie herinvesteren?
‘Die wordt vanzelfsprekend gebruikt om de balance sheet verder te versterken. Op het moment dat zich er een mogelijkheid voordoet om een investering te doen die goed is voor Sanoma, dan zullen we dat zeker niet nalaten.’

Naar welke mediaplatforms kijk je dan?
‘De focus voor Hoofddorp lag en blijft liggen op merken. En die zijn ijzersterk. Dat vertaalt zich richting events, video en online. We zijn online ook een grote speler en we gaan verder investeren in de datastrategie.’

Er is een samenwerking met België en dat wordt ook als zodanig gerapporteerd (Sanoma BeNe). Blijft dat zo?
‘De samenwerking in België gaat om de back end, en dat staat vrij stevig en blijft zo.’

En de totale organisatie? Gaat die er nu anders uitzien voor Sanoma in Nederland?
‘Dit besluit om SBS te verkopen, heeft geen impact op de organisatie.’

En voor jou persoonlijk? Je hebt dit allemaal samengebracht. Ik kan me voorstellen dat het voor jou ook wel jammer is dat Sanoma en SBS straks niet meer één zijn.
‘In de eerste plaats: ik heb voor mezelf nog niet helder wat ik ga doen.’

Je weet nog niet of je bij Sanoma blijft?
‘Dat weet ik oprecht nog niet. We gaan nu een periode in tot de closing. We krijgen de reguliere processen, zoals de ACM die er over moet oordelen. Dan krijg je ook het vraagstuk: hoe gaan we dat bemensen? Ik ben daar heel relaxed in. We gaan in de komende periode bekijken wat het betekent. Over de crossmediale omgeving die we hebben gecreëerd, maak ik me niet zo veel zorgen. We gaan vormen van alliantie onderzoeken en ik denk dat hier de logica gaat winnen. Van daaruit ontstaat iets heel moois voor de markt. Als de waarde die we kunnen creëren voor de adverteerder helder is, volgt de rest vanzelf. Die consistentie is er. Over een aantal maanden hebben we helder met welk team Sanoma verdergaat.’

Foto: Jerome de Lint

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie