Schikking Nutella na misleidende reclame


Moederconcern Ferrero trof een schikking nadat Amerikaanse moeders hadden geklaagd dat de bekende hazelnootpasta werd aangeprezen als onderdeel van een 'evenwichtig en voedzaam ontbijt'. Ferrero moet nu alle Amerikanen die tussen 1 januari 2008 en 3 februari 2012 een pot Nutella hebben gekocht 4 dollar per pot vergoeden, tot een maximum van vijf potten per persoon.
De schikking is de uitkomst van een aantal collectieve rechtszaken aangespannen door vrouwen die vinden dat zij door Nutella-reclames op het verkeerde been zijn gezet. Ze zeggen dat zij hun kinderen Nutella lieten eten in de veronderstelling dat het gezonde voeding was.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe eisers wezen op een tv-spotje waarin een actrice het product aanprijst met de woorden: 'Als moeder ben ik er vast van overtuigd dat Nutella onderdeel hoort te zijn van een voedzaam ontbijt.' Ook stond er op de website van Nutella dat de pasta 'ingrediënten van hoge kwaliteit' bevat en dat de chocopasta op volkorenbrood in combinatie met sinaasappelsap en halfvolle melk 'een goede combinatie vormt voor een uitgebalanceerd ontbijt'.
Maar de chocoladepasta bevat relatief veel suiker en verzadigde vetten. Ferrero heeft ingestemd met een schikking 'omdat dat beter is voor het bedrijf', liet de fabrikant in een persverklaring weten.
Bron: de Volkskrant
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid