Overslaan en naar de inhoud gaan

Schikking Nutella na misleidende reclame

Nutella moet ruim 3 miljoen dollar (2,25 miljoen euro) aan Amerikaanse consumenten terugbetalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Moederconcern Ferrero trof een schikking nadat Amerikaanse moeders hadden geklaagd dat de bekende hazelnootpasta werd aangeprezen als onderdeel van een 'evenwichtig en voedzaam ontbijt'. Ferrero moet nu alle Amerikanen die tussen 1 januari 2008 en 3 februari 2012 een pot Nutella hebben gekocht 4 dollar per pot vergoeden, tot een maximum van vijf potten per persoon.

related partner content for mobile comes here

De schikking is de uitkomst van een aantal collectieve rechtszaken aangespannen door vrouwen die vinden dat zij door Nutella-reclames op het verkeerde been zijn gezet. Ze zeggen dat zij hun kinderen Nutella lieten eten in de veronderstelling dat het gezonde voeding was.

De eisers wezen op een tv-spotje waarin een actrice het product aanprijst met de woorden: 'Als moeder ben ik er vast van overtuigd dat Nutella onderdeel hoort te zijn van een voedzaam ontbijt.' Ook stond er op de website van Nutella dat de pasta 'ingrediënten van hoge kwaliteit' bevat en dat de chocopasta op volkorenbrood in combinatie met sinaasappelsap en halfvolle melk 'een goede combinatie vormt voor een uitgebalanceerd ontbijt'.

Maar de chocoladepasta bevat relatief veel suiker en verzadigde vetten. Ferrero heeft ingestemd met een schikking 'omdat dat beter is voor het bedrijf', liet de fabrikant in een persverklaring weten.

Bron: de Volkskrant

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in