Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw leven voor mascottes dankzij sociale media

Merk-mascottes krijgen een tweede leven dankzij sociale media. Marketeers zetten steeds vaker hun mascottes in om op Facebook te praten met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mascottes waren lange tijd niet zo hip, maar steeds meer merken stoffen hun oude mascottes af, of bedenken nieuwe. Sociale media-netwerken creeren immers een hele nieuwe omgeving met nieuwe mogelijkheden, vooral op het gebied van interactie en storytelling.

related partner content for mobile comes here

Kraft Foods bijvoorbeeld ontwikkelde een mascotte die alleen online leeft: Peanut Butter Doug, de mascotte van het merk Planters Peanut Butter.
Doug is de ‘stunt double’ van de 96-jarige mascotte Mr. Peanut. Hij neemt online voor zijn rekening en doet daarnaast alle ‘gewelddadige scenes’, zoals op alle mogelijke manieren geplet worden voor in de pindakaas.
Acteur Kevin Dillon spreekt de stem in. Doug is -net als het karakter dat Dillon speelt in de serie de HBO-serie entourage- een wannabe-ster zonder een eigen Facebook-pagina, dus huurt hij ruimte op die van Mr. Peanut. Hollywood-ster Robert Downey jr. spreekt de stem in van Mr. Peanut.

Mrs Brown
Voor een merk als M&M’s was het een makkelijke beslissing om de mascottes een rol te laten spelen online. Recent investeerde het merk miljoenen dollars om de zesde mascotte te introduceren tijdens de Super Bowl finale: mrs. Brown. De introductie ging online verder met een live videochat tussen mrs.Brown en fans op Facebook.

Dankzij storytelling krijgen mascottes een achtergrond en karakter. Een andere Kraft-mascotte, Mel (van het merk Milkbite) heeft bijvoorbeeld te weinig zelfrespect en worstelt met zijn identiteit. Mel plaatst een videodagboek op Facebook waarin hij zijn ervaringen deelt. Zo wordt hij lid van een hulpgroep die hem door zijn ‘existentiële crisis’ moet helpen.

Merken hopen dat consumenten, door de inzet van mascottes, makkelijker converseren met een merk. ‘Gesprekken zijn op deze manier ongedwongener’, zegt Marta Majewska, VP-digital en social-media strateeg bij Porter Novelli, tegen Adage. ‘Consumenten willen vaak liever praten met een schattig of gek karakter, dan met een gezichtsloze medewerker van een firma.’

Maar mascottes doen het niet altijd even goed. Consumenten hadden bijvoorbeeld helemaal niets op met de Burger King, een karakter met een eng, groot hoofd dat helemaal niets zei. De mascotte is eruit gegooid, samen met het bureau Crispin, Porter en Bogusky.

Bron: Adage

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in