Honig verrast door wokmix-actie


Er volgden 16.000 aanvragen voor een gratis pakje in één maand tijd. Honig was niet voorbereid op die respons en moest alle zeilen bijzetten om de fulfilment adekwaat af te handelen. De kosten liepen daardoor erg uit de hand.
Ammie Eleveld, manager commerciële informatie van Honig, zei vorige week in Amsterdam op een congres dat Honig compleet overvallen werd door de gevolgen van de actie. Toch heeft de onderneming voor het eerst iets gedaan met de verzamelde gegevens. Voorheen werden na afloop van de acties alle namen en adressen van respondenten weggegooid, nu worden ze in de database gestopt en hoopt men patronen te ontdekken. Na de wokmix-actie probeerde men een link te leggen tussen de Honig-contacten en de verzorgingsgebieden van de verschillende supermarkten. Zo bleken in Groningen, met 49 winkels van 12 verschillende formules, de Wokmixen vooral aan te slaan bij prijsbewuste consumenten met een beneden modaal inkomen, die vooral bij Super De Boer hun boodschappen deden. Eleveld: ‘Je kunt je voorstellen dat je dan een tailormade actie start met deze retailer in deze regio voor dat specifieke product. Ook weet je snel welke smaakvoorkeuren er in bepaalde regio’s leven.’Hij zei dat Honig in het vervolg de contacten probeert op te schroeven door ook in andere media te adverteren. Zo blijken radiocommercials nog meer mensen naar acties op de website te trekken. De kwaliteit van de contacten moet ook omhoog. Eleveld: ‘Je merkt dat je toch veel dingen nog niet weet van je consumenten.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHonig moet nu ook programma’s ontwikkelen om consumenten geïnteresseerd te houden voor dit soort acties. Dat is nieuw voor Honig, zegt Eleveld. ‘Je kunt wel elke keer iets weggeven aan consumenten, maar dat is niet aantrekkelijk voor de fabrikant.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid