‘Gezondheidsvoorlichting meer richten op genieten’
Dat staat in het TNS NIPO-rapport ‘Kun je gezond genieten?’, dat is geschreven in opdracht van De Nederlandse Public Health Federatie (NPHF). Slechts 24 procent noemt ‘zo lang mogelijk gezond blijven’ als reden om gezond te willen leven. De media informeren vooral over de gevaren van ongezonde activiteiten, terwijl een positieve benadering Nederlanders meer aanspreekt. Gezond genieten is een betere insteek voor effectieve gezondheidsbevordering, concludeert de NPHF.
Voorlichting over gezond gedrag schiet volgens de onderzoekers haar doel voorbij. Bijna de helft (48%) van de Nederlanders voelt zich het meest aangesproken door een benadering die de positieve gevolgen van gezonde activiteiten benadrukt. Tegelijkertijd constateert 46 procent dat de aandacht op tv en radio vooral gericht is op de gevaren van ongezonde activiteiten. Slechts 15 procent zegt een voorkeur te hebben voor een dergelijke benadering. Als de overheid de burger een aansprekende boodschap over gezond gedrag wil geven, kan zij beter de nadruk leggen op gezond genieten dan op de risico's van ongezond gedrag.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaHet promoten van gezond genieten is volgens de onderzoekers een goed uitgangspunt voor communicatie over gezondheid. Het blijkt dat 68 procent het makkelijk vindt om gezond gedrag en genieten met elkaar te combineren, maar 28 procent vindt dit juist niet makkelijk. Ook heeft meer dan de helft (53%) er moeite mee om dingen vol te houden die ze niet leuk vinden, maar die wel goed zijn voor de gezondheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid