Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook gaat opnieuw de strijd aan met Google

Eerder maakte Facebook al bekend de strijd aan te gaan met Google met een eigen social zoekdienst; Graph. Nu is ook de race begonnen voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Atlas in de etalage
Atlas werd in 2007 al overgenomen door Microsoft als onderdeel van de mega acquisitie van aQuantive. Voor Microsoft is dat nooit goed uit de verf gekomen. Zelf tot een punt waarbij zij openlijk toegaf dat de 6.2 miljard kostende overname niets meer dan een flop was. Microsoft laat steeds nadrukkelijker blijken afstand te nemen van de ad-markt. Een illustrerend voorbeeld hiervan was al dat de ‘do not trace- optie default was voor IE10. Ook dit zaaide kwaad bloed bij de adverteerders. Langzaam worden de verschillende onderdelen en activiteiten afgestoot, maar tot op heden kregen ze de advertentie kolos Atlas maar niet verkocht. Tot nu, zo lijkt het. Facebook staat op het punt Atlas over te nemen van Microsoft en daarmee een grote stap te zetten om Google’s grootste concurrent in de digitale advertentiebranche te worden.

related partner content for mobile comes here

Waarom wil Facebook Atlas?
Het netwerk van Atlas is enorm – 1 miljard impressies per seconde (!) – en geeft Facebook in één klap toegang tot een breed netwerk van adverteerders, data en inzicht in de ROI van de ads. Hiermee legt Facebook het fundament voor een off-Facebook ad network, maar dan wel met een social karakter, wat de meerwaarde ter opzichte van de concurrentie zal moeten opleveren.

Social advertising
Door de policy veranderingen van mei, mag Facebook gebruikersinformatie gebruiken om advertenties te tonen, ook buiten de website van Facebook. Het mega netwerk van Atlas zal dus direct verrijkt worden met de profieldata die Facebook op haar eigen website en de websites waarop haar geïntegreerde toepassingen (like buttons etc.) heeft vergaard.
Eerder schetste toenmalig Head of Communications & Public Policy (nu bij Pinterest) Barry Schnitt al een helder toekomst beeld waarin Facebook ook buiten eigen domein een social gedreven adnetwork exploiteerd; Your friend John likes this product.

Insiders vertelde AdAge eerder al dat de deal met een week rond moet zijn, die week is inmiddels verstreken. ?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in