Overslaan en naar de inhoud gaan

AD als shockblog

Het was vandaag weer een plezier de Nationale Haringtest van het AD te lezen. Lekker bloemrijk: "Ooit een haring geproefd die door een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was vandaag weer een plezier de Nationale Haringtest van het te lezen. Lekker bloemrijk: "Ooit een haring geproefd die door een hongerige kokmeeuw is voorgekauwd en weer uitgespuugd?"; "een vies goor, smerig, rans, beest, zit tegen het bederf aan"; "op zoek naar een papperig bejaardenharinkje dat je met een rietje op kunt zuigen?"

related partner content for mobile comes here

Leuk, amusant en (on)smakelijk leesvoer voor op zaterdag. En antwoord op de vraag 'Staat mijn visboer erbij?'

Maar dan nu de pseudo-shockblogtekst, bij haringtent :

"Het verkoopstertje jokt als zij zegt 'vers van het mes'. Het is voor haar vriendje te hopen dat zij frisser ruikt dan de haring die zij haar klanten meegeeft.'"

Beetje gemakkelijk, dit soort woorden. Politiek incorrect light. Als je wil shocken, shock dan goed. En dan valt het kwartje. De schrijver legt met een woordkeuze als deze op een subtiele manier extra nadruk op verkopers met slechte waar. Hoe verder omlaag in de top-70, hoe krachtiger, beeldender en afzeikeriger het taalgebruik.

Samen met de bekende groep protesterende vismiddenstanders (zie de wederhoorreacties in de krant) heb ik het idee dat het AD zich zo meer als sensatiemedium laat zien dan als servicegerichte consumentenkrant, wat de officiële positionering van de krant was, dacht ik. Krioelende maden en bacteriën scoren. Daarom doet het AD ook de shoarmatest en de gehakttest en niet de broodje-kaastest. Maar zitten consumenten/lezers hier werkelijk op te wachten? Een paar weken geleden was iedereen nog vol lof over de . Waarom geen gids naar goede haring?

Of is het werkelijk zo slecht met de viskwaliteit gesteld en is het AD de Frits Bom, de Felix Meurders onder de kranten? De krant die dankzij volhardend luis-in-de-pelswerk in 25 (gefeliciteerd) jaar heeft gezorgd voor een langzame maar zekere kwaliteitsverbetering in de haringkramen? Het AD is zelf die laatste mening toegedaan.

Maar nogmaals: in de beschrijvingen bij nr. 1 t/m 5 werden uitsluitend platgetreden, non-informatieve superlatieven gebruikt als "absolute top", "wat een voortreffelijk maatje" en "hier zit alles op en aan wat de liefhebber wenst." Geen enkele inhoudelijke smaaknotitie. En geen enkele stilistische bonbon. Wát, vraag je je af, zit er dan allemaal aan én op de top5-haring wat de liefhebber wenst? Een staart en uitjes?

In de beschrijvingen van die top-5 stond niet eens zoiets als: "De man wiens vriendinnetje zo ruikt, mag zich gelukkig prijzen." Ik noem maar iets (on)smakelijks.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in