Waarden en normen doen het goed in reclame
Politici hebben hun mond vol over normen en waarden. Daarmee appelleren ze aan een bij veel burgers levend verlangen terug te keren naar de veilige, vertrouwde tijden van weleer. De tijden dat er nog respect bestond voor ouderen, en autodiefstallen nog een zeldzaamheid waren. Die hang naar zekerheid en veiligheid vertaalt zich ook in de Duitse reclame. Volgens Pulse, een kwalitatief onderzoek van McCann-Erickson is de drukke, rumoerige levensstijl uit de jaren negentig nu echt passé en is de toekomst aan een meer introverte, op zingeving georiënteerde manier van leven. Dat betekent dat carrièrebeluste, individualistische types in de reclame ‘uit’ zijn en steeds vaker hun plaats moeten afstaan aan personen die familie en vrienden belangrijker vinden dan succes op het werk. In de commercials en advertenties in Duitsland zien we de laatste tijd opvallend veel opa’s en oma’s met kleinkinderen, zorgzame vaders en moeders. Maar het is niet alleen familie wat de klok slaat. Aansluitend bij de levensstijl van de huidige consument duiken er ook regelmatig mannen en vrouwen op die graag in het gezelschap van hun vrienden vertoeven. Het levert vaak idyllische tafereeltjes op. Maar dat brengt wel het gevaar met zich dat er een wat al te kunstmatige wereld wordt opgeroepen, waarin de wat kritischer ingestelde consumenten zich niet herkennen.
Bron: werben & verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid