Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhalen over verhalen, start story tinkering!

Als verhalenmaker heb ik tijdens #SXSW 16 mijn hart op kunnen halen. Een overzicht van de hoogtepunten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

door Judith Gussenhoven

related partner content for mobile comes here

Filmmaker en professor  leeft van verhalen. In zijn nieuwste project “” laat hij professionele vertellers uit diverse vakgebieden aan het woord. Dat leverde vijftig uur filmmateriaal op. Over en van mensen die hun licht laten schijnen op het mysterie van een goed verhaal. Rijk, gevarieerd en de moeite waard. Maar ook: heel erg veel. Waarom zouden we de tijd nemen voor deze inspirerende inzichten? En hoe passen we ze toe? Bushbinder laat ons vrij.

Jason Sperling (creative director bij Santa Monica based agency ) maakt het je makkelijk en geeft je weinig keuze. Hij schreef een boek en publiceerde dit op Instagram. Hij maakte van zijn SXSW talk een boeiende show. En dat op de dag dat zo’n beetje al het gras voor ieders voeten had weggemaaid. Knap werk.

Het is een verkapt onderzoek naar aandacht, gepresenteerd in hapklare brokken die Sperling 176 dagen maakte. De titel van dit Instagramboek: “ geeft een herkenbaar thema op SXSW weer. We hebben namelijk steeds meer te maken met versnipperde aandacht en het probleem voor marketeers om die aandacht te vangen. Jason belooft dat zijn boek helpt om de aandacht van de consument te vangen: &;It has 20% more humor than most marketing books, and 100% more pictures.&;

“It’s hard out there for a cheese puff” lezen we in van zijn boek. Logisch, met 324 Amerikaanse cheese puff merken. En deze lastigheid geldt niet alleen voor snacks. Zijn opsomming van marketingproblemen gaat nog afleveringen door. Maar marketeer Sperling deelt na alle ellende ook een heldere boodschap: ’.

Sperling&;s kracht is dat hij zijn eigen lessen op zichzelf heeft toegepast tijdens het maken van zijn boek. De leukste les wat mij betreft: Tinker as you go. Op dit punt verschillen de verhalen van Buchbinder (what’s in a name) nauwelijks van de lessen van Sperling. Beiden hebben een (tijdelijke) vorm gevonden om hun verhalen met de wereld te delen. Ze geven allebei een grote rol aan de kijker om zijn of haar eigen verhaal samen te stellen op basis van de aangeboden ingrediënten. Het zijn doe-het-zelvers.

Het is een aanpak die ze een stuk dichter brengt bij de meest innovatieve techies die op SXSW rondlopen. We houden van knutselende tinkeraars die graag iets zelf uitproberen en maken, dingen verbeteren door gewoon wat aan te rommelen.

Dat is precies wat nodig is: het lef om te tinkeren met stories. Stop met het vertellen van afgeronde verhalen, begin met proberen. Morgen nog. Al blijkt het niet eenvoudig om de kracht van hun boodschap werkelijk door te laten dringen tijdens het event zelf, waar zoveel verschillende verhalen om aandacht vragen.

Gelukkig had SXSW hier letterlijk een sluitend antwoord op. In de vorm van de keynote van , voormalig Boeddhistisch monnik en oprichter van. Hij speelde het klaar om een volle zaal te laten mediteren en zwijgen, een startpunt voor helder denken. Onze eerste concentratieoefening hebben we nu driedubbel te pakken.

It’s time to tinker!

Judith Gussenhoven is strateeg bij TamTam 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in