Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter verkoopt advertentieplatform voor 1 miljard

Twitter maakt honderden miljoenen winst op het advertentieplatform dat het in 2013 inlijfde.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Twitter verkoopt zijn advertentieplatform MoPub aan AppLovin, een bedrijf dat smartphonegames en bijbehorende marketingsoftware maakt. MoPub werd in 2013 door Twitter ingelijfd voor zo'n 350 miljoen dollar. Twitter verkoopt MoPub nu voor 1.05 miljard dollar (in contanten) en verdient dus honderden miljoenen aan de transactie. In 2020 leverde MoPub zo'n 188 miljoen dollar aan winst op, meldt Twitter. 

related partner content for mobile comes here

Twitter gaat terug naar de kern

Dat Twitter het advertentieplatform nu verkoopt, komt volgens Twitter-CFO Ned Segal omdat het socialemediabedrijf zich weer herfocussen op een 'enorme' advertentiemogelijkheid rondom Twitters eigen diensten. 

Volgens Segal gaat Twitter volop inzetten op die eigen diensten, al geeft hij geen details. Wel lijkt het erop dat het socialemediabedrijf ook organisaties blijft overnemen, schrijft onder meer Techcrunch. Twitter heeft zichzelf (en zijn aandeelhouders) eerder een ambitieus doel gesteld: in 2023 wil het zijn jaarlijkse winst verdubbeld hebben. 

Twitter-CEO Jack Dorsey meldt dat de verkoop van MoPub bijdraagt aan een scherpere focus voor Twitter en laat zien dat Twitter veel vertrouwen heeft in de winstgevendheid van zijn eigen diensten. 

Dorsey zegt dat Twitter zich blijft richten op 'kerndiensten' die Twitter op de lange termijn moeten laten groeien en het publieke debat ten goede moeten komen. Net als CFO Segal houdt hij voor zich hoe dat moet gebeuren. 

Twitter wil op verschillende manieren geld verdienen

Het langetermijnplan van Twitter wordt via strategische keuzes wel beetje bij beetje duidelijk. Zo nam het bedrijf in januari Revue over, een Nederlandse start-up die consumenten en bedrijven gratis en betaalde nieuwsbrieven laat sturen via een website. Revue (en nu Twitter) pakt commissie op betaalde nieuwsbrieven. 

Daarnaast introduceerde Twitter onlangs Super Follows, waarmee populaire Twitter-accounts de optie krijgen om geld te vragen voor hun tweets. Zelfgekozen tweets zijn alleen zichtbaar voor betalende volgers. Twitter pakt ook hier commissie op. 

Grotere Twitter-accounts kunnen hun volgers ook geld vragen voor zogeheten Ticketed Spaces, waarin live audio te horen is. En ook hier verdient Twitter enkele procenten commissie aan. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in