Overslaan en naar de inhoud gaan

Spam: marketing krijgt de schuld

Uit een enquête blijkt dat internetgebruikers de marketing- en reclame-industrie de schuld geven van de spamplaag.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inmiddels wordt breed erkend dat ongewenste e-mail een groot probleem is dat van negatieve invloed is het gebruik van internet en e-mail. Volgens betrouwbare schattingen bestaat 80 procent van al het e-mailverkeer uit spam. Er zijn (overheids)maatregelen in de maak op nationaal, regionaal en mondiaal niveau. Het lijkt erop dat de marketing- en reclamebranche er veel belang bij hebben dat spam hard wordt aangepakt. Uit een enquête van onderzoeksbureau GMI onder consumenten uit twintig landen blijkt namelijk dat het grote publiek marketeers de schuld geeft van de bergen spam die zij ontvangen: 57 procent van de ondervraagden wijst de marketing- en reclamebranche aan als hoofdschuldige van de toename van spam. Ook internetserviceproviders (ISP’s) worden vaak als schuldige aangewezen. Het goede nieuws: slechts 11 procent zegt dat spam van grote invloed is op de manier waarop ze internet gebruiken. Het slechte nieuws, vanuit e-mailmarketingoogpunt dan: 69 procent zegt nu alleen mail te openen van mensen die zij kennen. Tegen de 20 procent zegt minder online te shoppen als gevolg van spam en internetgebaseerde zwendel.

related partner content for mobile comes here

Wat kunnen marketeers doen om verandering te brengen in deze – onterechte – perceptie? Niet zo veel. Zoals een deskundige zegt: ‘Dit is niet iets wat merken kunnen oplossen. Het moet worden aangepakt door ISP’s en op overheidsniveau. Alles wat marketeers kunnen doen, is zich houden aan de letter van de wet en aan de heersende best practice.’
Het eind van e-mailmarketing? In de ogen van toonaangevende experts kan de schade worden beperkt zolang de marketingbranche zich verstandig gedraagt en zich houdt aan het Googliaanse levensprincipe do no evil. Concreet betekent dat onder meer: scherpe targeting hanteren (in plaats van massamailing) en in-houdelijk relevante mailings versturen.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in