Social media volgens Forrester: bedrijven luisteren wel maar integreren nog niet


In opdracht van Dell heeft Forrester Consulting onlangs 200 marketeers in de VS ondervraagd over de inzet van via socia media verkregen informatie binnen de organisatie. De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat bedrijven social media wel monitoren en zodoende luisteren naar wat (potentiële) klanten vertellen, maar deze informatie nog nauwelijks inzetten voor de realisatie van zakelijke doelstellingen. Evenals in de VS, wordt het ook voor veel Nederlandse bedrijven volgens mij tijd om de volgende stap te zetten in social media-adoptie: de verschillende communicatiekanalen niet alleen meer zien als marketinginstrument, maar vooral als waardevolle informatiebronnen die met een geïntegreerde benadering toegevoegde waarde kunnen bieden voor de gehele organisatie.
Het onderzoek van Forrester onder 200 marketeers van middelgrote en grote B2B- en B2C-ondernemingen laat zien dat nagenoeg iedere organisatie inmiddels met social media aan de slag is. Slechts 2 procent van de ondervraagden geeft aan nog even af te wachten, terwijl 27 procent van de organisaties experimenteert met social media. 50 procent laat weten serieus met social media bezig te zijn, maar het nog niet als kernonderdeel te zien en 20 procent geeft aan dat social media echt kernonderdeel van de marketingactiviteiten vormt. Op zich geen slechte cijfers, maar wanneer we kijken naar het rendement dat organisaties uit social media halen, valt er nog een hele wereld te winnen. Van de ondervraagde marketeers geeft 80 procent aan commentaren en conversaties van klanten te monitoren, maar slechts 20 procent van de organisaties geeft marketingactiviteiten vorm rondom klantgerichte social media-strategieën.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit de cijfers komt naar voren dat de informatie die (potentiële) klanten via social media delen bovendien nog voornamelijk door PR- en marketingverantwoordelijken wordt ingezet, maar een geïntegreerde benadering ontbreekt. Informatie wordt binnen veel organisaties wel (gedeeltelijk) gedeeld met de afdeling sales en de klantenservice, maar slechts zes procent van de ondervraagde organisaties geeft aan de volledige impact van uitingen via social media binnen alle bedrijfsdisciplines te meten en hier het beleid op af te stemmen.
In een tijd waarin klanten veeleisender worden en meer podia tot hun beschikking hebben om hun mening te ventileren, zouden organisaties er goed aan doen om social media niet langer uitsluitend in te zetten om te werken aan de naamsbekendheid. Door uitingen en feedback van klanten actief in te zetten binnen verkoop, klantenservice en productontwikkeling kunnen social media-kanalen nog meer hun waarde bewijzen dan zij nu al doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid