Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media volgens Forrester: bedrijven luisteren wel maar integreren nog niet

In opdracht van Dell heeft Forrester Consulting onlangs 200 marketeers in de VS ondervraagd over de inzet van via socia media verkregen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In opdracht van Dell heeft Forrester Consulting onlangs 200 marketeers in de VS ondervraagd over de inzet van via socia media verkregen informatie binnen de organisatie. De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat bedrijven social media wel monitoren en zodoende luisteren naar wat (potentiële) klanten vertellen, maar deze informatie nog nauwelijks inzetten voor de realisatie van zakelijke doelstellingen. Evenals in de VS, wordt het ook voor veel Nederlandse bedrijven volgens mij tijd om de volgende stap te zetten in social media-adoptie: de verschillende communicatiekanalen niet alleen meer zien als marketinginstrument, maar vooral als waardevolle informatiebronnen die met een geïntegreerde benadering toegevoegde waarde kunnen bieden voor de gehele organisatie.

related partner content for mobile comes here

Het van Forrester onder 200 marketeers van middelgrote en grote B2B- en B2C-ondernemingen laat zien dat nagenoeg iedere organisatie inmiddels met social media aan de slag is. Slechts 2 procent van de ondervraagden geeft aan nog even af te wachten, terwijl 27 procent van de organisaties experimenteert met social media. 50 procent laat weten serieus met social media bezig te zijn, maar het nog niet als kernonderdeel te zien en 20 procent geeft aan dat social media echt kernonderdeel van de marketingactiviteiten vormt. Op zich geen slechte cijfers, maar wanneer we kijken naar het rendement dat organisaties uit social media halen, valt er nog een hele wereld te winnen. Van de ondervraagde marketeers geeft 80 procent aan commentaren en conversaties van klanten te monitoren, maar slechts 20 procent van de organisaties geeft marketingactiviteiten vorm rondom klantgerichte social media-strategieën.

Uit de cijfers komt naar voren dat de informatie die (potentiële) klanten via social media delen bovendien nog voornamelijk door PR- en marketingverantwoordelijken wordt ingezet, maar een geïntegreerde benadering ontbreekt. Informatie wordt binnen veel organisaties wel (gedeeltelijk) gedeeld met de afdeling sales en de klantenservice, maar slechts zes procent van de ondervraagde organisaties geeft aan de volledige impact van uitingen via social media binnen alle bedrijfsdisciplines te meten en hier het beleid op af te stemmen.

In een tijd waarin klanten veeleisender worden en meer podia tot hun beschikking hebben om hun mening te ventileren, zouden organisaties er goed aan doen om social media niet langer uitsluitend in te zetten om te werken aan de naamsbekendheid. Door uitingen en feedback van klanten actief in te zetten binnen verkoop, klantenservice en productontwikkeling kunnen social media-kanalen nog meer hun waarde bewijzen dan zij nu al doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in