Snacken in pretparken


Disneyland wil maximum eisen gaan stellen aan de gehaltes verzadigde vetten, transvetten, toegevoegde suikers en zout in de producten die worden verkocht in de parken. De Club van Elf, waaronder de grote Nederlandse dagattractiebedrijven vallen (onder meer Dolfinarium, Madurodam, Duinrell en Walibi), vindt echter dat de aangesloten parken al een zeer divers aanbod aan voeding hebben. Woordvoerder Jeff Bertus zegt in een reactie tegen het AD: ‘Natuurlijk zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid ten opzichte van de gasten. Maar een bezoek aan een attractiepark draagt sowieso al bij aan het welzijn van de mensen. De boog hoeft even niet gespannen te staan en er worden de nodige wandelkilometers afgelegd.’ En: ‘De Club van Elf is niet van plan een gezamenlijk beleid te formuleren. Ieder is voor zich al langere tijd goed bezig.’
Zo ontwikkelde Walibi in Biddinghuizen een eigen symbool voor gezonde producten. Algemeen directeur Marcel Schonenberg: ‘Naast frietjes, kroketten en hamburgers hebben we verse salades, fruit, verse vruchtensappen, verse pasta’s en pizza’s, verse vis, enzovoort.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGrootste pretpark van Nederland, de Efteling, voert al jaren gezonde producten in het assortiment, maar een groot succes zijn ze niet, meldt woordvoerder Eefje van Homberg: ‘Frites en cola scoren het best. De bezoeker wil lekker onbezorgd genieten en vooral niet nadenken over de dingen van alledag. In ’t Ruigrijk bijvoorbeeld, waar zich de snelle attracties bevinden, moet je niet aankomen met een broodje gezond.’
Diergaarde Blijdorp heeft dezelfde ervaring en heeft daarom besloten om de frisdrank voortaan in kleine verpakkingen aan te bieden en een fritesaus te verkopen met 80 procent minder calorieën.
De Consumentenbond vertrouwt het toch niet allemaal en heeft besloten om in 2007 een grootschalig onderzoek te houden naar de kwaliteit van eten en drinken in de pretparken en dierentuinen.
Bron: AD
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid