Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL Nederland wil techtitel Bright verkopen

Bright is in 2015 overgenomen door RTL Nederland, dat het platform in 2020 grotendeels integreerde in zijn eigen merk.
Bright nederland
Merijn Doggen en Erwin van de Zande van Bright
© Screenshot YouTube
Bright nederland
Merijn Doggen en Erwin van de Zande van Bright
© Screenshot YouTube

RTL Nederland zet zijn technologieplatform Bright in de etalage. Het mediabedrijf voert 'strategische gesprekken' met uitgeverijen die mogelijk het intellectueel eigendom en de redactie van Bright willen overnemen. Dat bevestigt RTL aan Villamedia, de uitgave van journalistenvakbond NVJ.

related partner content for mobile comes here

Snel meer duidelijk

De hoofdredactie van RTL Nieuws verwacht al binnen enkele weken meer duidelijkheid te hebben over de plannen met Bright. Met welke partijen het omroepbedrijf praat en per wanneer Bright overgenomen kan worden, wil RTL niet tegen Villamedia zeggen. Bright draait op een onbekend aantal vaste medewerkers en freelancers.

Ingelijfd

RTL Nederland kocht Bright (opgericht in 2005) in 2015 van Veen Media voor een onbekend bedrag. Bright richtte zich destijds vooral op online artikelen en video's en organiseerde op technologie gerichte evenementen voor consumenten. Eerder bracht de titel ook een tijdschrift uit, een activiteit die gestaakt werd vanwege tegenvallende opbrengsten. RTL hield de website van Bright de eerste jaren in stand en gaf de journalisten en presentatoren ruimte voor een Bright-tv-programma op zakenzender RTL Z. 

In 2020 ging de Bright-website uit de lucht. De geschreven content van Bright is sindsdien alleen nog te vinden op de RTL Nieuws-website. Op YouTube en TikTok bestaat Bright wel nog als zelfstandig merk. Op deze platformen boeken de grappige of informatieve video's goede resultaten. Zo heeft Bright 305 duizend YouTube-abonnees en zijn de (Nederlandstalige) video's bij elkaar ruim 106 miljoen keer bekeken. Op TikTok telt Bright op moment van schrijven 489 duizend volgers. Hier plaatst de titel video's gericht op een internationaler publiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in