Overslaan en naar de inhoud gaan

Philip Morris bovenaan blunderlijst

Het Amerikaanse bureau Fineman PR komt ieder jaar met een top tien van nationale pr blunders. Op de lijst van 2001 staan onder andere Bill…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op één staat echter tabaksproducent Philip Morris. Het bedrijf kwam bij de Tsjechische regering aan met een onderzoek waaruit bleek dat het aantal aan roken gerelateerde sterfgevallen de overheid jaarlijks 147 miljoen dollar bespaarde aan sociale voorzieningen. De Tsjechische antirooklobby reageerde met een advertentie waarop een lijk stond met aan zijn teen een prijskaartje. Maar Philip Morris staat óók op twee. In dit geval vanwege de poging de naam van het bedrijf te wijzigen in Altria. Deze zet werd niet goed ontvangen in de Amerikaanse branding branche en bovendien bleek de naam al in gebruik. Philip Morris schijnt op de vraag naar dit naamconflict te hebben geantwoord: ‘We hebben een heleboel advocaten’. Op zes zette Fineman PR internetbedrijf Yahoo! voor het plaatsen van een sekswinkel vlak naast de familierubrieken. Bill Clinton, de voormalige president van de Verenigde Staten prijkt op de negende plaats, omdat hij gratie verleende aan belastingontduiker Marc Rich. Op zich mag een president zoiets doen, ware het niet dat Rich de Democraten, de senatorcampagne van Hillary Clinton en de persoonlijke bibliotheek van de Clintons eerder met vele dollars spekte.

related partner content for mobile comes here

Fineman PR maakt ieder jaar zulke lijstjes om bedrijven en organisaties erop te wijzen hoe belangrijk goede pr toch eigenlijk is. Volledige top tien bekijken? Klik dan . (Bron: O’ Dwyer’s)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in