Overslaan en naar de inhoud gaan

Personeelsgebrek remt groei Nederlandse digitale sector

De omzetgroei was 17 procent in 2017. Dat was een grootste stijging dan ooit, maar het vinden en houden van talent is een uitdaging.
Miniatuurvoorbeeld
Ivo Roefs
© DDA
Miniatuurvoorbeeld
Ivo Roefs
© DDA

De omzet van de digitale industrie in Nederland groeide in 2017 met ruim 17 procent naar een gezamenlijke omzet van 850 miljoen euro, zo maakt brancheclub Dutch Digital Agencies (DDA) vanochtend bekend. Het is een grotere groei dan ooit, maar toch gaat het niet snel genoeg, zegt voorzitter Ivo Roefs.

Roefs: 'De branchevereniging verwacht volgend jaar de miljard in omzet te passeren, maar het moet sneller: 'De ‘War for Talent' zit de groei van de digitale industrie in de weg. Talent vinden én behouden is de grootste uitdaging waar onze leden mee te maken hebben.'

related partner content for mobile comes here

Nationale belangen
De ongeveer 130 bij DDA aangesloten topbureaus noteerden over 2017 gemiddeld een brutowinst van 12 procent. De leden van DDA verwachten dat de winst in 2018 groeit met 15 procent. Het aantal medewerkers van de DDA-leden is ruim 7.400. Hoewel DDA haar relatie met zowel creatieve als technische opleidingen intensiveert, is  het tekort aan medewerkers groter dan de instroom vanuit opleidingen kan oplossen. Roefs: 'Dit personeelsgebrek raakt ook nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met hun digitale dienstverlening en communicatie.'

Oproep aan politiek
Digitale dienstverlening en communicatie zijn volgens Roefs onmisbaar voor het functioneren van de Nederlandse samenleving en economie, voor de internationale concurrentiepositie van ondernemingen. 'Ze zijn daarmee van strategisch belang voor Nederland. Als de politiek dat belang onderkent en ons helpt om het personeelstekort terug te dringen, zijn wij als digitale industrie in staat om nog meer bijdragen aan de toekomstgerichte welvaart van Nederland.'

Gelet op de ambitie ziet Roefs ook een opdracht weggelegd voor DDA zelf: 'Als industrie moeten we kritisch naar onszelf blijven kijken. We moeten de groei en het succes van de digitale industrie permanent blijven vertalen in concurrerende arbeidsvoorwaarden Daarvoor is het ook nodig dat opdrachtgevers de inzet van onze leden op waarde weten te schatten. Dat stelt onze leden in staat om medewerkers aan te trekken op een uiterst krappe arbeidsmarkt waarvoor ook internationale bedrijven en organisaties belangstelling tonen.'

Aan het DDA-onderzoek hebben 126 bedrijven deelgenomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Pieter Schaffels

Probleem is dat de meeste bureaus in een te kleine vijver vissen. Alleen jonge mensen met relatief lage salarissen, die dan weer redelijk snel vertrekken. Er zijn talloze goede oudere mensen die de hele digitale transformatie van begin af aan hebben meegemaakt en zijn meegegroeid met de tijd. Ga daar het gesprek eens mee aan

Jopie

Goeie (onder) titel! Lekker digitaal talent!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in