iStrategy: Coca-Cola over zijn « fans first » strategie
Michael Donnelly sprak tijdens het congres iStrategie over hoe Coca-Cola afstapt van het blast verhaal waarmee ze zo bekend werden…
- Vroeger was coca-cola gekend van de superball advertenties en massa reclame, het aandeel social marketing stijgt gigantisch het afgelopen jaar, dus weg van massa en naar persoonlijke marketing: “be where the consumer is”
- Heel veel social marketers verklaren zich maar al te gemakkelijk expert, terwijl het medium nog geen 5 jaar bestaat… dus geloof je eigen initiatieven en stel experts in vraag
- Mensen spreken over coca-cola… meer dan 5000 vermeldingen per dag
- Meest gehoorde woord… LOVE
- Minder dan 1% negatieve berichten
- Mensen maken crazy video’s, zonder coke’s ondersteuning, bv. de Mentos video’s en vinden ze bij coca-cola “de max” en als ze het vragen, dan krijg je foto’s binnen het uur van mensen op 3200m hoogte…
- Twee keer zo “engaged” als de eerste concurrent (nvdr. Pepsi)
- ampagnes zijn gebaseerd op een onderbouwde relatie, geen traditionele 6 marketing blasts per jaar
- Meer dan 5 miljoen fans op Facebook, dus als je een campagne start, begin je eerst met deze 5 miljoen.
- Verkozen tot Facebook’s nummer 1 op gebied van meest actieve facebook pagina/groep, voor A brands zoals Starbucks, Disney, Victoria’s Secret en iTunes Je moet je fans verdienen, niet betalen met een gratis bagel!
- Op Facebook: 1 pagina voor ALLE landen, maar wel met deep links naar verschillende tabs, dus zoals Michael het zo goed verwoorde: “leverage from the mohership” Key is aantrekkelijke content bieden:
- Expedition 206: 3 uitverkoren coke fans kunnen 206 landen bezoeken in 365 dagen. Ze worden de eerste reporters voor een brand
- Vitamin Water campagne “Flavour creator”: fans maken de volgende smaak en etiquette voor Vitamin Water.
- In minder dan een maand werden er 40.000 unieke etiquetten ontwikkeld
- Het eindproduct dat in de winkels ligt is ook dat wat een consument ontwikkeld heeft Voor nog meer tips (strategie, de link naar de presentatie etc) van Coca-Cola , lees deze op “101 Interactive Marketing Blog” Door: Hans Smellinckx
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid