Overslaan en naar de inhoud gaan

iStrategy: Coca-Cola over zijn « fans first » strategie

Michael Donnelly sprak tijdens het congres iStrategie over hoe Coca-Cola afstapt van het blast verhaal waarmee ze zo bekend werden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
  • Vroeger was coca-cola gekend van de superball advertenties en massa reclame, het aandeel social marketing stijgt gigantisch het afgelopen jaar, dus weg van massa en naar persoonlijke marketing: “be where the consumer is”
  • Heel veel social marketers verklaren zich maar al te gemakkelijk expert, terwijl het medium nog geen 5 jaar bestaat… dus geloof je eigen initiatieven en stel experts in vraag
  • Mensen spreken over coca-cola… meer dan 5000 vermeldingen per dag
  • Meest gehoorde woord… LOVE
  • Minder dan 1% negatieve berichten
  • Mensen maken crazy video’s, zonder coke’s ondersteuning, bv. de Mentos video’s en vinden ze bij coca-cola “de max” en als ze het vragen, dan krijg je foto’s binnen het uur van mensen op 3200m hoogte…
  • Twee keer zo “engaged” als de eerste concurrent (nvdr. Pepsi)
  • ampagnes zijn gebaseerd op een onderbouwde relatie, geen traditionele 6 marketing blasts per jaar
  • Meer dan 5 miljoen fans op Facebook, dus als je een campagne start, begin je eerst met deze 5 miljoen.
  • Verkozen tot Facebook’s nummer 1 op gebied van meest actieve facebook pagina/groep, voor A brands zoals Starbucks, Disney, Victoria’s Secret en iTunes Je moet je fans verdienen, niet betalen met een gratis bagel!
  • Op Facebook: 1 pagina voor ALLE landen, maar wel met deep links naar verschillende tabs, dus zoals Michael het zo goed verwoorde: “leverage from the mohership” Key is aantrekkelijke content bieden:
  • Expedition 206: 3 uitverkoren coke fans kunnen 206 landen bezoeken in 365 dagen. Ze worden de eerste reporters voor een brand
  • Vitamin Water campagne “Flavour creator”: fans maken de volgende smaak en etiquette voor Vitamin Water.
  • In minder dan een maand werden er 40.000 unieke etiquetten ontwikkeld
  • Het eindproduct dat in de winkels ligt is ook dat wat een consument ontwikkeld heeft Voor nog meer tips (strategie, de link naar de presentatie etc) van Coca-Cola , Door:
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in