Overslaan en naar de inhoud gaan

Implicaties van een VPN bij online marketing

Dankzij commerciële VPN-diensten is het tegenwoordig heel gewoon voor kleine (online) bedrijven en particulieren om een VPN te gebruiken.
Partner
Twenty Four Marketing

Twenty Four Marketing is een fullservice marketingbureau met specialisten in on- en offline marketing. Door middel van het inzetten van dit volledige team van specialisten op het gebied van onder andere linkbuilding, webdesign, emailmarketing, content marketing, social media en seo optimalisatie wordt een breed spectrum van hedendaagse marketingtools gerealiseerd. Deze zijn op maat en daarmee doeltreffend in te zetten voor en door met name MKB-bedrijven.

vpn
vpn

Een VPN is een virtueel persoonlijk netwerk, waarmee je via het internet een veilige verbinding maakt tussen twee punten. Dit kan zijn tussen twee bedrijfsnetwerken bij twee verschillende branches, maar ook tussen een laptop en een netwerk zoals thuiswerkers dit doen. Commerciële VPN-diensten leggen verbindingen tussen het apparaat van de klant en VPN-servers van de dienst.

De kenmerken van een VPN zijn:

  • Een virtuele tunnel waardoor het verkeer gaat en waarin alle gegevens versleuteld zijn.
  • De wijziging van het IP-adres waaraan het verkeer verbonden is.

VPN voor online marketing: bekijk het perspectief van de klant

Hoewel er met de komst van personalisatie in adverteren een uniek perspectief is ontstaan voor iedere klant, zijn veel advertenties nog steeds gebaseerd op locatie. Door verbinding te maken met een VPN-server op de internationale locatie waar je marketing op gericht is, kun je het internet bekijken alsof je er ter plaatse bent.

Je kunt dus je eigen website en advertenties zien zoals het in andere landen getoond wordt. Hoe kun je weten of er fouten zijn gemaakt op de website, socialmedia-accounts of bij het opzetten van advertenties gebaseerd op locatie, als je geen VPN gebruikt en het internet niet kunt zien vanuit diezelfde locatie?

Bovendien kun je met een VPN betere analyses uitvoeren. Organische zoekopdrachten zullen namelijk terugkomen in de plaatselijke taal en plaatselijke concurrenten zullen hoger ranken. Dit is SEO 101. Je plaatselijke rankings en die van concurrenten kun je zonder VPN niet werkelijk analyseren. En je strategie aanpassen aan een foute analyse kan erg schadelijk zijn.

Pro-tip: vergeet natuurlijk niet uit te loggen van je Google-account en je browsergeschiedenis en cookies te wissen, voordat je een analyse uitvoert.

Wat als de potentiële klanten een VPN gebruiken?

Het is als marketeer goed om te beseffen dat andere internetgebruikers ook steeds meer gebruik maken van VPN-diensten. Volgens de VPN Adoption Index van AtlasVPN varieert het gebruik van VPN’s per land enorm. In Japan gebruiken bijvoorbeeld minder dan 2% van internetgebruikers een VPN als ze met het internet verbinden, terwijl bijna driekwart van internetgebruikers in Qatar een VPN gebruiken. In Nederland ligt het ergens tussen 10% en 15% van alle gebruikers.

  1. Neem de locatiegegevens van je webbezoekers in Google Analytics met een korreltje zout. Vreemde locaties zijn misschien niet zeker en het percentage bezoekers vanuit de populaire locaties is misschien ook minder.
  2. Zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk laadt. Als je bezoekers een VPN gebruiken, is alles langzamer. Wanneer je dus verwacht dat jouw doelgroep waarschijnlijk een VPN gebruikt (bijvoorbeeld hoogopgeleide mannen uit het Midden-Oosten of Zuid-Azië), zorg dan dat de pagina’s zo snel mogelijk laden en de afbeeldingen niet te veel bandbreedte gebruiken.
  3. Als je website gebruikmaakt van gelicentieerde inhoud die je niet buiten de EU kunt vertonen, neem dan maatregelen om VPN-gebruik te herkennen en te blokkeren. 70% van de internetgebruikers maakt gebruik van gratis VPN-diensten die gemakkelijk te herkennen zijn. De bezoekers worden van verzocht om de website zonder VPN nogmaals te laden. 

Zoals je ziet, is het belangrijk dat online marketeers op zijn minst weten hoe een VPN werkt, er rekening mee houden, en bovendien er zelf ook gebruik van te maken. Al is het maar om veilig met openbare wifi-netwerken te verbinden of om op afstand veilig verbinding te maken met je thuisnetwerk en IoT-apparaten.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Twenty Four Marketing

Twenty Four Marketing is een fullservice marketingbureau met specialisten in on- en offline marketing. Door middel van het inzetten van dit volledige team van specialisten op het gebied van onder andere linkbuilding, webdesign, emailmarketing, content marketing, social media en seo optimalisatie wordt een breed spectrum van hedendaagse marketingtools gerealiseerd. Deze zijn op maat en daarmee doeltreffend in te zetten voor en door met name MKB-bedrijven.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in