Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gruwelfoto's op sigaretten missen effect op jeugd’

Beelden van zwarte rokerslongen op pakjes sigaretten of andere angstaanjagende boodschappen over de gevaren van roken, hebben nauwelijks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek door een studente van de Katholieke Universiteit Leuven. De onderzoekster toonde gruwelfoto's aan eerstejaarsstudenten, maar zowel op de rokers als op de niet-rokers maakten de foto's weinig indruk.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren blijven geloven dat roken op hen geen effect heeft. Ze zijn alleen geïnteresseerd in de korte termijn en denken niet na over de lange termijn. Om jongeren toch aan het denken te zetten over de gevaren van roken zouden ze met longkankerpatiënten moeten praten, aldus de onderzoekster.

Ook moeten waarschuwingsteksten beter aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Een tekst als 'roken is niet cool' spreekt volgens de Leuvense onderzoekster meer aan, omdat jongeren hun rookgedrag vooral laten afhangen van wat anderen denken en doen.(ANP/Belga)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in