Fiat mikt op emotie
Duitse kinderen zeggen als ze het woord Fiat horen: ‘Fehler in allen Teilen’. Nee, van een hip & cool imago bij de Duitse jeugd heeft Fiat geen last. Het autoconcern, dat niet alleen Fiats produceert, maar ook de merken Alfa Romeo en Lancia onder zijn hoede heeft, ziet de afzet al jaren dalen. Fiat oogst geen sympathie meer, maar medelijden. Het autoconcern smijt er nu een r&d-budget van 10 miljard euro tegenaan, om te zorgen voor maar liefst twintig nieuwe modellen, tussen nu en 2008. Die nieuwe modellen moeten niet alleen kwaliteit en innovatiekracht tonen, ze moeten ook ‘op emotionele wijze Italiaans design tonen’. Want met het imago van Italiaans design zit het wel snor. Fiat wordt, blijkt uit onderzoek, totaal niet meer geïdentificeerd met de (cliché-matige) waarden waar Italië voor staat, zoals schoonheid, design en emotie. Daarom brengt Fiat sinds vorig jaar een glossy magazine uit, met de welluidende naam ‘Emozioni’. Van het Fiat-concern presteert eigenlijk alleen Alfa Romeo nog heel redelijk. De Alfa 159 geldt als de nieuwe troefkaart.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid