Overslaan en naar de inhoud gaan

Een dagje naar de Metaverse met PHD

Wie zoekt naar ‘Metaverse’, komt er al snel achter dat de gigantische verwachtingen en hoopvolle dromen van de fans niet waar worden…
Partner
PHD Media

PHD is een vooruitstrevend strategisch en creatief media- en marketingcommunicatienetwerk dat gelooft in de kracht van verbeelding om klanten te helpen bij het realiseren van disproportionele groei. Onze cultuur van thought-leadership, creativiteit en innovatie helpt ons campagnes te creëren die echte bedrijfsresultaten opleveren en onze klanten helpen om hun concurrenten voor te blijven. Hierbij maken we gebruik van ons unieke marketing platform OmniStudio. Opgericht in Londen in 1990, was PHD het eerste mediabureau dat strategische en creatieve planning aanbood in een tijd waarin de industrie vooral ging over het zo goedkoop en snel mogelijk inkopen van media. Onze oprichters zagen een mooie toekomst waarin strategie en slimme planning merken zouden kunnen helpen sneller te groeien dan hun concurrenten. In de vele jaren die volgden, heeft PHD voortgebouwd op deze bepalende visie - met onze evolutie gevormd door een voortdurende investering in thought leadership. PHD blijft ervoor zorgen dat onze strategie en aanpak evolueren in lijn met veranderingen in media, data, technologie, commercie, samenleving en wetgeving.

Lees meer

Vandaag de dag, met meer dan 100 kantoren in 74 landen, heeft PHD nog steeds dezelfde passie voor groei, creativiteit en challengers mentaliteit.

PHD maakt deel uit van de Omnicom Media Group.

Lees minder
PHD afbeelding
PHD afbeelding

Wie tegenwoordig in Google zoekt naar ‘Metaverse’, komt er al snel achter dat de gigantische verwachtingen en hoopvolle dromen van de fans niet waar worden gemaakt. Kort geleden werd al bekend gemaakt dat Mark Zuckerberg zo’n 10 miljard in zijn Metaverse had gedumpt om een product af te leveren met graphics die nog slechter waren dan Rollercoaster Tycoon uit ’99. Niet echt ‘appealing’ voor de consument, en zijn inmiddels beruchte digitale selfie werd het mikpunt van grappen op social media.

De koortsige pogingen van Zuckerberg’s Metaverse hebben hem al 70 miljard aan nettowaarde gekost, en voor het eerst in tijden verkeerd ook zijn Facebook in een penibele situatie. Aandelen kelderen (meer dan 50%!), en vanuit de New York Post verschijnt een artikel dat werknemers binnen Meta 30 dagen de tijd krijgen om een nieuwe rol te vinden, en anders mogen ze oprotten.

Metaverse selfie Mark Zuckerberg
Bron: https://www.pcgamer.com/mark-zuckerberg-spent-dollar10b-on-the-metaverse-and-all-he-got-was-this-stupid-selfie/

Digitale goudkoorts

De Metaversen (want er zijn er meer) liggen er verlaten bij. Zuck’s ‘Horizon Worlds’ mikte op 500.000 actieve gebruikers in 2022, maar kan voor het einde van het jaar nog geen 200.000 op de teller zetten. Zo gek is dat ook niet als je je bedenkt dat er in December 2021 nog een publicatie naar buiten kwam waarin vrouwen aangaven massaal te werden lastig gevallen en zelfs, jawel, seksueel misbruikt werden in de digitale wereld.

Decentraland, zo genoemd vanwege de wens voor het decentraliseren van het internet, klokt gemiddeld minder dan 1000 gebruikers per dag. Zoals ze zelf aangeven, kan je in Decentraland (haha, sorry, we moeten hier nog steeds om lachen) land kopen en verkopen, huizen kopen en verkopen, en je avatar (je poppetje) voorzien van mooie ‘wearables’.

Je kunt dus ook gewoon in het echte leven wat van jezelf maken, maar mocht je dat willen doen met Nintendo 64 graphics en af en toe een poppetje zonder benen, dan moet je hier dus zijn.

NFT's

Met ‘wearables’ bedoelen ze trouwens voornamelijk NFT’s. Plaatjes of voorwerpen die je kan kopen om op te hangen in je digitale huisje of aan te doen op je poppetje. Naar onze mening de domste trend die het internet ooit gekend heeft. Nietsvermoedende consumenten werden gek gemaakt door een handjevol ‘’Internetfluencers’’ zoals Gary Vee, die in hyper actieve tirades mensen voor gek verklaarde dat ze hier niet al hun geld in pompten.  

Massaal ging iedereen zich bemoeien met NFT’s, en kochten lelijke plaatjes van poppetjes zoals apen of zombies, voor bedragen waar je stijl van achterover slaat. Het was hét nieuwe ding. Voorstanders van NFT’s gingen als priesters de straat op om het evangelie van deze pixels te verspreiden.

Van de week postte Logan Paul, een van deze priesters, nog een plaatje van zijn 650.000 dollar kostende NFT, die nu €10 waard is. Tsja, als je multi miljonair bent is het misschien grappig.

Logan Paul en zijn NFT

Arme marketeers wereldwijd

Ons hart gaat uit naar alle marketeers die overuren hebben gedraaid om over elkaar heen te klauteren voor een eerste plekje in de Metaverse. Want, daar ging het zich echt afspelen. Wendy’s bouwde een restaurant na, waar je met je poppetje naar toe kon om virtuele patat te bestellen (We kid you not). H&M maakte een winkel met powerpoint niveau graphics, maar dat bleek later toch een hoax te zijn. Misschien een stukje damage control, of misschien was er echt een verveelde journalist die een nepverhaal verzon over een retailer die de Metaverse in ging.

Merken begonnen NFT’s aan te bieden, alsof het van meerwaarde was voor de consument. Zo bood Lamborghini een ‘’echte’’ NFT aan van een foto van een Lamborghini. Ja, dat lees je goed. Hier een gratis tip: google een plaatje, right-click save, en je hebt er ook een.

Voor sceptici hebben termen als Metaverse of NFT’s nooit waarde gehad. De belachelijke goudkoorts waarmee deze ‘’digitale revolutie’’ alle social media platformen overnam was ongekend. En nu, now the dust has settled, blijft er een hoopje verlaten digitale grond over met wat waardeloze pixels en bedorven digi-patat bij Wendy’s.

Grafiek dalende interesse in  NFT's
Bron: Delphi Digital

PHD kantoor in de Metaverse?

Bij PHD houden we scherp in de gaten wat voor veranderingen de industrie door maakt, en wat daarvan de impact is binnen onze markt. Echter prijzen wij onszelf dat we niet bij elk wissewasje op de hype train stappen, en dat we kritisch kijken naar waar échte meerwaarde ligt voor onze klanten.

Als de Metaverse ooit écht het beloofde land wordt, dan zal PHD er ook een kantoortje openen. Tot die tijd kan Zuckerberg misschien nog een paar miljoen investeren in een digitaal rollend bosje tumbleweed.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
PHD Media

PHD is een vooruitstrevend strategisch en creatief media- en marketingcommunicatienetwerk dat gelooft in de kracht van verbeelding om klanten te helpen bij het realiseren van disproportionele groei. Onze cultuur van thought-leadership, creativiteit en innovatie helpt ons campagnes te creëren die echte bedrijfsresultaten opleveren en onze klanten helpen om hun concurrenten voor te blijven. Hierbij maken we gebruik van ons unieke marketing platform OmniStudio. Opgericht in Londen in 1990, was PHD het eerste mediabureau dat strategische en creatieve planning aanbood in een tijd waarin de industrie vooral ging over het zo goedkoop en snel mogelijk inkopen van media. Onze oprichters zagen een mooie toekomst waarin strategie en slimme planning merken zouden kunnen helpen sneller te groeien dan hun concurrenten. In de vele jaren die volgden, heeft PHD voortgebouwd op deze bepalende visie - met onze evolutie gevormd door een voortdurende investering in thought leadership. PHD blijft ervoor zorgen dat onze strategie en aanpak evolueren in lijn met veranderingen in media, data, technologie, commercie, samenleving en wetgeving.

Lees meer

Vandaag de dag, met meer dan 100 kantoren in 74 landen, heeft PHD nog steeds dezelfde passie voor groei, creativiteit en challengers mentaliteit.

PHD maakt deel uit van de Omnicom Media Group.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in