Overslaan en naar de inhoud gaan

Diamantbeurs krijgt nieuwe identiteit: Capital C Amsterdam

Nieuw centrum voor creatieve industrie opent eind 2017
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Amsterdamse Diamantbeurs wordt omgedoopt tot Capital C: hét creatieve hoofdkantoor van Amsterdam. Het rijksmonument aan het Weesperplein, in 2015 gekocht door Sijthoff Media Groep en Brouwershoff, wordt de komende anderhalf jaar gerestaureerd en gemoderniseerd. Eind 2017 opent zijn deuren. Dan komen alle domeinen van de creatieve industrie hier bij elkaar: advertising, design, media, digital, fotografie en kunst.

related partner content for mobile comes here

Connecting creative minds

Capital C wordt een creatieve ontmoetingsruimte en co-workspace. Met branche- en beroepsverenigingen, media, creatieve bureaus, maar ook start-ups en zzp&;ers. Het wordt een  centrum waar events, workshops, stand-ups en minicolleges plaatsvinden, waar bedrijven kantoor houden, waar topontwerpers én jong talent hun werk tonen en waar pop-up exposities worden georganiseerd. Ook op culinair gebied kunnen bezoekers hier straks terecht. Als centrale positionering is daarom gekozen voor: ‘Connecting creative minds’.

Bureau …,staat

De Diamantbeurs was als centrum van de diamanthandel ooit een belangrijke aanjager van de Amsterdamse economie. Nu, ruim een eeuw later is die rol overgenomen door de creatieve industrie. In communicatie is er dan ook gekozen voor een combinatie van het oude en het nieuwe.

Jochem Leegstra, Creative director van …,staat: &;Capital C staat voor de ambitie om van Amsterdam de creatieve hoofdstad te maken en voor alles wat je straks op deze unieke plek gaat vinden: Creativiteit, Conversaties, Colleges, Community, Culinair. Bovendien is de letter C de chemische benaming voor de diamant. Voor ons was de benaming Capital C daarom een meer dan logische.’ 

De rol van advertising in de diamantindustrie

Willem Sijthoff, media-ondernemer en mede-eigenaar van het gebouw, bevindt zich met zijn uitgeverij Adfo Groep (Adformatie, Communicatie, Tijdschrift voor Marketing) in het hart van de creatieve sector. 

Sijthoff: ‘Een van de meest effectieve marketingstrategieën in de 20e eeuw was de positionering van de diamant als symbool voor eeuwige liefde en trouw. De waarde en de verkoop van de diamant namen hierdoor een enorme vlucht. Het is mooi dat juist in dit gebouw straks alles wat met creativiteit te maken heeft, samenkomt.’ 

Nauwkeurige restauratie

De voormalige Diamantbeurs aan het Weesperplein wordt nauwkeurig gerestaureerd volgens de oorspronkelijke bouwtekeningen van de architect Gerrit van Arkel. De twee markante torens die ooit de gevel verrijkten, en de originele gevelbeëindiging, worden in ere hersteld.

In het gebouw zelf gaan topontwerpers de ruimtes vormgeven en krijgt jong creatief talent de gelegenheid om werk te tonen. Zo wordt het pand ook qua interieur en design een plek die inspiratie en creativiteit ademt. De groep ontwerpers wordt samengesteld door curator Anne van der Zwaag en designondernemer Hans Lensvelt.

Lees hier het met Jochem Leegstra, Creative director van …,staat.  

Zie ook:

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in