Overslaan en naar de inhoud gaan

De stapjes van Unilever richting premiummarkt

Unilever richt zich in toenemende mate op het meer exclusieve segment.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever lijkt een nieuwe koers te varen, en wel een koers richting premiummarkt. Eerder dat het verzorgingsportfolio van Unilever met de aankoop van een aantal luxe huidverzorgingsmerken naar het hogere segment verschuift. Nu schrijft het AD dat het megaconcern het in klein en exclusief zoekt, doordat het de stap zet van de supermarkt en drogisterij naar de exclusieve speciaalzaak.

related partner content for mobile comes here

Unilever heeft bijvoorbeeld high end mosterd brandstores van het merk Maille, waar exclusieve mosterd wordt verkocht. Unilever-topman Paul Polman zegt in het AD: ‘De mosterd met truffelaroma is een hardloper, maar ook een mosterd verrijkt met Sauternes dessertwijn voor 77 euro gaat grif van de hand. Klanten kopen die mosterd en willen hem dan in een groene aardewerken pot met hun initialen er in gegraveerd.’

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers lichtte Polman de wens om een plek in het premiumsegment te veroveren als volgt toe: ‘De premiummarkt groeit hard en daar willen we zitten. En consumenten willen betalen voor kwaliteit en authenticiteit.’

Aan de onderkant van de markt heeft Unilever last van agressieve prijsvechters. Maar de markt voor exclusieve, duurdere producten groeit nog wel. In dat licht moeten dan ook de aankopen van de luxe huidverzorgingsmerken REN, Kate Somerville en Dermalogic gezien worden. Polman: ‘Huidverzorging ontbrak in ons aanbod. Die markt groeit hard vanwege de vergrijzing. En juist ouderen hebben veel te besteden.’

Unilever maakt de strategie concreet met de opzet van een nieuw opgerichte ‘prestigedivisie’. Daarin worden de nieuwe merken ondergebracht. Polman zei dat de omzet in die divisie nu 400 miljoen euro bedraagt, terwijl hij de wereldwijde markt voor premium huidverzorgingsproducten op ongeveer 6 miljard euro schat. Unilever zet als geheel meer dan 50 miljard euro per jaar om.

Los van luxe mosterd en premium huidverzorgingsproducten, zoekt Unilever ook de luxe randen op van productcategorieën als thee en ijs.

Bron: AD

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in