Overslaan en naar de inhoud gaan

De copywriter is irrelevant geworden

Wie schrijft er nog tekst in de reclame? Nog minder dan er tekst lezen, vreest Harry Obdeijn.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zoals beloofd in de serie ‘Hoe kon het ooit zover komen?’ vandaag: ‘De Copywriter.’

related partner content for mobile comes here

Zelf gebruik ik liever de term tekstschrijver, hoewel dat uiteindelijk nog kutter op dirk slaat dan copywriter. Want wie schrijft er nog tekst in de reclame? Nog minder dan er tekst lezen, vrees ik. Tenzij je een slagzin tekst wilt noemen, natuurlijk – of een banner.

‘Hoe’, om de aanhef te citeren, ‘kon het zover komen?’ Nou ja, om te beginnen moeten we ook weer niet overdrijven: echt veel opzienbarends werd er nooit geschreven – ik bedoel opmerkelijke uitingen waarin de tekst een hoofdrol speelde.

Af en toe zag je iets deftigs voor een krant of een goed doel; of voor dingen die niet uit te leggen waren, zoals politiek of verzekeringen.

‘Wij schrijven niet voor Jan Lul’, was de kop van een advertentie voor het collectieve boek, maar dat was wishful thinking. Geef mij dan maar het onsterfelijke ‘Goedemorgen heren architecten, hebt u even tijd voor een raar praatje?’ Dat was tenminste voor iets tastbaars: toiletpotten.

En Albert Heijn schreef nog weleens een hele pagina vol over de kiwi of de paprika, maar dat waren zulke grote uitzonderingen dat ik ze allemaal nog weet.

Niettemin was de copywriter wel degelijk Iemand in die dagen. Intellectueel gezien moest je hem misschien Eenoog in het spreekwoordelijke land der blinden noemen, maar toch. In de jaren zestig en zeventig werd hij (meestal een hij) nog immer gezien als de beschaafde, geletterde spil in het min of meer creatieve gebeuren. Iemand die je naar de klant kon sturen – colbertje aan, dasje om.

En toen kwam de tv. Nog heel lang hielden wij schrijvers de schijn op daarop ons deuntje mee te spelen, maar uiteindelijk kon je net zo goed artdirector wezen.

In werkelijkheid werd de tekstschrijver verbannen naar schimmig verlichte uithoeken als radio, direct mail en internet. En naar het intrigerende verschijnsel van de creative rationale: het blaadje papier waarop hij mocht uitleggen waarom de vondst van zijn artdirector zo goed was.

De copywriter is irrelevant geworden. Is dat erg? Ach, wie treurt er nog om de ponstypiste?

Deze column staat in Adformatie 12 (29 juli 2016)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in