Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond eist regels voor gebruik ‘light’

De Consumentenbond wil dat er regels komen voor het gebruik van de term 'light' op eten en drinken. Volgens de bond is de term veelal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het ministerie van Volksgezondheid zijn Europese regels inmiddels in de maak.
De term 'light' zegt vaak niets over de voedselwaarde, liet de Consumentenbond vrijdag weten. Bovendien bevatten veel van de producten, zoals chips, toch dikmakers als vet en zout. ‘Soms werkt het zelfs misleidend omdat het suggereert dat het om een gezond product gaat’, aldus de bond.
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid wordt de bond binnenkort op zijn wenken bediend. Europees Commissaris Kypriano werkt op dit moment aan een voorstel over het gebruik van het woord 'light' op de verpakking van voedingsmiddelen, zegt hij.
De Consumentenbond wil verder dat het etiket de voedingswaarde vermeldt. ‘Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang’.

related partner content for mobile comes here

Inmiddels lijkt ook zo'n etiket eraan te komen. Vorige week werd bekend dat de levensmiddelenindustrie een nieuw Energie-logo introduceert om consumenten over de voedingswaarde te informeren.
Verder stelde deze Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) een paar maanden geleden een reclamecode op waardoor voedselreclame niet langer mag aanzetten tot overconsumptie. Ook moeten voedselproducenten voorzichtig omspringen met commercials en adverten-ties voor kinderen.
De Consumentenbond noemt de code een lege huls, omdat de regels niet verder gaan dan de algemene regels voor reclame. Het nieuwe logo met informatie over de voedingswaarde noemt een woordvoerster van de Consumentenbond wel ‘een stap in de goede richting’.

Overigens kwam het FNLI vorige week overhaast met zijn logo naar buiten, toen Albert Heijn bekend maakte dat het voor zijn huismerken een logo heeft bedacht dat aangeeft of een product gezond is.
Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn, sprak bij de lancering van een ’regelrechte revolutie’. Het logo heet: ’Gezonde Keuze Klavertje’.
Producten krijgen zo’n labeltje als ze binnen hun productgroep - bijvoorbeeld soepen, oliën, vis - relatief veel vezels, een laag gehalte verzadigd vet, suiker of zout bevatten.
En dat is ’een ongekende daad’ in de wereld van de supermarkten, meent Boer, al voert Ahold-dochter Ica in Zweden al jarenlang een soortgelijk label en zijn ook in Engeland en Amerika soortgelijke initiatieven ontwikkeld.
Het Groene Keuze Klavertje is in samenwerking met het Voedingscentrum ontwikkeld, leunt op de beroemde Schijf van Vijf en zal om te beginnen binnen een halfjaar op zo’n 1.000 producten verschijnen.

Het klavertje biedt Albert Heijn tegelijk ook een aardige mogelijkheid om de eigen huismerken nog eens extra onder de aandacht van de consument te brengen. Gezondheid dus als marketing, constateerde dagblad Trouw dan ook meteen. Want alleen op huismerken zal het klavertje verschijnen. ‘Het is uiteindelijk ons label’, onderstreepte Boer de intenties van Albert Heijn.
Dat Albert Heijn met het nieuwe label de intentie heeft de A-merken nog verder te marginaliseren, ontkent Boer. ‘Uiteindelijk kennen wij alleen de ingrediënten van onze huismerken en niet die van de A-merken’, zegt hij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in