Commercials en advertenties eerlijkste vormen van reclame
Het is duidelijk dat ze gemaakt en bedoeld zijn om de lezer of kijker commercieel te beïnvloeden. En daarmee onderscheiden ze zich van het razendsnel gegroeide schemergebied tussen commercie en redactie en, niet te vergeten, tussen commercie en sociale netwerken.
Tegenwoordig noemen we het nonspot advertising, vroeger heette het sluikreclame en deden de publieke omroepen en de respectabeler media er niet aan mee. Al waren glossies en damesbladen altijd al de belangrijkste aanjagers van consumptie met hun voortdurende enthousiasme voor nieuwe producten, maar dit terzijde. Inmiddels zijn alle media vergeven van productplacement, commercial scripting, productpromotie in redactionele kolommen en ga zo maar door.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEn op de commerciële zenders is het overgrote deel van de programma’s zelf een lucratief product geworden, waarbij de inhoud volstrekt ondergeschikt is aan de mogelijkheid om sponsors te bedienen en
sms-opbrengsten binnen te harken. Je kunt rustig stellen dat de commercials daar worden onderbroken door de commercials. Zowel off- als online zijn informatie, entertainment en commercie daarmee een onontwarbare kluwen geworden.
Tel daar opkomende technieken als behaveriol targeting bij en de vraag rijst of we dat allemaal wel moeten willen. Tegelijkertijd kunnen we vaststellen dat media zonder commerciële funding, behalve voor een kleine elite, onbetaalbaar zouden worden. Een onoplosbaar probleem? Dat niet. Ik voorspel een (nieuw) gat in de markt. Media met een duidelijke scheiding tussen redactie en commercie. Wel zo eerlijk. Zo gek is een publieke omroep met aparte Sterblokken die de programma’s niet onderbreken dus niet. Nu nog een beschaafde oplossing voor het web.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid