Overslaan en naar de inhoud gaan

Agustín Soriano (JWT Amsterdam): 'Strategen googlen te veel en praten te weinig'

DDB & Tribal's Anouke Jansen blogt de komende tijd over de HOALA Master Account Planning die zij volgt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door

related partner content for mobile comes here

Na even zeuren (nu ja, dat viel best mee), kreeg ik mijn management dan toch zo gek: komende maanden volg ik de Master Account Planning van .

De eerste in Nederland die zich toespitst op strategen uit het reclamevak. Omdat ik als content & community manager aardig wat met ze van doen heb, vind ik het belangrijk ze eens wat beter te leren kennen. Iedere week worden strategisch directeuren van ‘s werelds beste bureaus ingevlogen om mij en mijn medestudenten eens even lekker onder te dompelen in hun verworven kennis en ervaringen.

Maar kennis moet gedeeld. Dus voor wie er (nog) niet bij kan zijn: iedere twee weken lees je hier het antwoord op je meest prangende vragen. 

Deze week maak ik kennis met , Strategy Director (JWT Amsterdam) & Program Curator (HOALA).

Laat ik makkelijk beginnen: wat is een strateeg in ons vak?
&;Binnen een bureau is hij/zij de ambassadeur van mensen. Zo weet hij/zij waar de doelgroep over praat. Dit lijkt zo gemakkelijk, maar wordt dikwijls vergeten. Strategen hebben de neiging te veel te googlen en te weinig te praten. Werk je voor een biermerk? Ga naar het café en praat met de man aan de bar.&

&;...fi ygetatrs ylno si tI&;; Wat zeg je nu?

&;Draai dat maar eens om. Een strategie heeft enkel bestaansrecht als het tegenovergestelde kan worden gesteld. Het is een keuze. "We moeten de consument centraal stellen", zegt dus helemaal niets. Immers, het niet centraal stellen van de consument, is idioot want geen optie.&;

Waarom formuleren mijn collega strategen toch altijd problemen?

&;Problemen zijn aantrekkelijk. Niemand wordt geprikkeld als hij een briefje met daarop een "uitdaging" in handen krijgt. Uitdagingen zijn saai. Presenteer als strateeg daarom altijd een goed geformuleerd probleem. Gretige geesten om het op te lossen verzekerd.&;

Een mooi voorbeeld is de probleemstelling zoals die geformuleerd werd voor het sponsorship van P&G voor de Olympische Spelen in 2012.  Het resultaat, de campagne ‘Thank you, Mom‘, had niet kunnen bestaan als het probleem niet helder geformuleerd was, namelijk: er is geen relatie tussen P&G en de Olympische Spelen.

Het tegendeel bleek waar: 

;s day TV Ad - Commercial

Culturele trends zijn belangrijk. Ze zijn als golven en om ze voor te zijn moet je een goede surfer zijn. Maar daar heb je het als strateeg toch veel te druk voor?

&;Het is onmogelijk om zelf een goede surfer te zijn. Trendwatching is namelijk een fulltime job. Kijk maar eens hoe druk David Beckham het heeft. Nu zeg ik niet dat je hem moet volgen hoor. Maar kijk wel uit naar goede surfers die relevant zijn voor het merk waar je op dat moment voor werkt. Maak handig gebruik van ze.&;

Tot slot een vraag van Chung Hwa Chao, strateeg bij DigitasLBi Netherlands, mede namens : &;Wij strategen zijn nogal eigenwijs en hebben de neiging een mening te vormen over allerlei disciplines binnen de reclame. Van account management tot creatie. Waar begint onze rol? En waar eindigt deze? Of moeten we betrokken blijven bij elke stap?&;

Antwoord Agustín Soriano: &;Ja. Als strateeg dien je je rol in het proces op te eisen en dus betrokken te blijven bij elke stap. Je rol stopt niet bij het afgeven van een goede briefing aan creatieven. Misschien is dit zelfs wel, waar deze pas echt begint. Enkel door continue je betrokkenheid te tonen en te proeven hoe zaken ervoor staan, kun je bijsturen waar nodig om samen tot optimale resultaten te komen.&;

De eerste master class van HOALA blijkt een succes, ook - of misschien wel juist - voor een niet-strateeg als ik. Agustín kwam goed beslagen ten ijs en wist op de juiste momenten de aandacht van de groep naar het individu te verleggen. Ik ben benieuwd wat de toekomstige lecturers in petto hebben en of zij deze kwaliteit zullen waarborgen.

Anouke Jansen is Content & Community Manager bij DDB & Tribal Amsterdam

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in