Overslaan en naar de inhoud gaan

Afschaffen taxfree regeling kost luchthavens geld

Wat is er gebeurd met de inkomsten van de luchthavens sinds de afschaffing van de taxfree regeling op bepaalde producten? Ondanks een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het kader van het creëren van één Europese markt is sinds 1 juli 1999 de mogelijkheid voor passagiers om belastingvrij te kopen op Europese vliegvelden grotendeels vervallen. Een zware financiële slag voor de luchthavens, die uiteraard onmiddellijk op zoek gingen naar alternatieve bronnen van inkomsten. Onderzoek naar de reacties van luchthavenmanagers op de afschaffing van het taxfree kopen laat zien dat zij al voordat de regeling daadwerkelijk stopte strategische maatregelen begonnen te nemen. De belangrijkste daarvan was de positionering van de luchthaven als 'first choice' voor zowel vliegmaatschappijen als reizigers, bijvoorbeeld op het gebied van efficiënte verwerking van passagiers en vliegverkeer of wat betreft de overstapmogelijkheden. Ook probeerden zij om zogeheten Espaces Voyageurs te creëren: exclusieve zones voor luchtreizigers, waar deze onder gunstige voorwaarden kunnen winkelen. Voorlopig heeft een en ander nog weinig voordeel opgeleverd. De inkomsten van de luchthavens zijn gedaald, en de reiziger begrijpt niet meer waar hij of zij aan toe is. Een substantiële bijdrage aan de eenwording van de Europese markt heeft de afschaffing van de taxfree regeling ook al niet geleverd, zo menen de onderzoekers.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: european management journal, dec. 2000<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in