Overslaan en naar de inhoud gaan

Postbus 51-spotjes: minder budget en minder effect

Van de 28 campagnes die de overheid vorig jaar op de burger afvuurde, bereikten er veertien het beoogde effect niet. Dat staat in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met name campagnes over de Belastingdienst hadden niet het gehoopte effect. Drie van de vier spotjes over belastingen werden als 'irritant' bestempeld. De campagne 'Nederland Leeft met Water' kwam het minst duidelijk over. Deze campagne moest Nederlanders aansporen om bewust om te gaan met water. Bij 58 procent van de ruim negenhonderd ondervraagden kwam deze boodschap over. De campagne, die 78 procent van de Nederlanders moest bereiken, heeft in totaal 3,4 miljoen euro gekost.

related partner content for mobile comes here

De mate waarin de informatie uit de publiekscampagnes blijft hangen is in de loop der jaren teruggelopen. Zo herinnerde in 2006 nog 59 procent van het publiek de campagneboodschappen. In 2008 was dat de helft.

De overheid heeft de afgelopen jaren steeds minder geld uitgegeven aan Postbus 51-campagnes. Tegelijkertijd is het bereik van de campagnes bij het publiek teruggelopen. Sinds 2005 is het totale bedrag dat verschillende ministeries jaarlijks steken in Postbus 51-campagnes gedaald van 18,9 miljoen euro naar 12,6 miljoen euro.

Uit blijkt voorts dat de helft van de jongeren van 13 tot 17 jaar absoluut geen behoefte heeft aan rijksvoorlichting en Postbus 51-spotjes. Acht procent zit hier wel op te wachten. Onder volwassenen is de behoefte aan informatie van de overheid 21 procent. (Novum, ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in