Postbus 51-spotjes: minder budget en minder effect


Met name campagnes over de Belastingdienst hadden niet het gehoopte effect. Drie van de vier spotjes over belastingen werden als 'irritant' bestempeld. De campagne 'Nederland Leeft met Water' kwam het minst duidelijk over. Deze campagne moest Nederlanders aansporen om bewust om te gaan met water. Bij 58 procent van de ruim negenhonderd ondervraagden kwam deze boodschap over. De campagne, die 78 procent van de Nederlanders moest bereiken, heeft in totaal 3,4 miljoen euro gekost.
De mate waarin de informatie uit de publiekscampagnes blijft hangen is in de loop der jaren teruggelopen. Zo herinnerde in 2006 nog 59 procent van het publiek de campagneboodschappen. In 2008 was dat de helft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe overheid heeft de afgelopen jaren steeds minder geld uitgegeven aan Postbus 51-campagnes. Tegelijkertijd is het bereik van de campagnes bij het publiek teruggelopen. Sinds 2005 is het totale bedrag dat verschillende ministeries jaarlijks steken in Postbus 51-campagnes gedaald van 18,9 miljoen euro naar 12,6 miljoen euro.
Uit het rapport blijkt voorts dat de helft van de jongeren van 13 tot 17 jaar absoluut geen behoefte heeft aan rijksvoorlichting en Postbus 51-spotjes. Acht procent zit hier wel op te wachten. Onder volwassenen is de behoefte aan informatie van de overheid 21 procent. (Novum, ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid