Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplage kranten daalt 1.5 pct in boekjaar

De oplage van de Nederlandse dagbladen is het afgelopen boekjaar, dat loopt tot eind september, met 1,5 procent gedaald tot ruim 4,37…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste kranten werden geconfronteerd met een dalende oplage. Van de landelijke dagbladen boekten alleen Het Financieele Dagblad, Trouw en het Nederlands Dagblad stijgingen.

related partner content for mobile comes here

Onder de landelijke dagbladen gaf vooral het Algemeen Dagblad terrein prijs. De oplage van deze krant zakte met ruim 6,8 procent tot 335.253. De Volkskrant streeft het AD nu in oplage voorbij, hoewel ook de oplage van deze krant daalde: -3,2 procent tot 335.295. Beide kranten behoren totuitgeversconcern PCM.

Twee andere PCM-kranten, NRC Handelsblad en het Parool, laten eveneens een dalende oplage zien. Het Parool ging er fractioneel op achteruit, van 89.246 naar 89.176. NRC Handelblad verloor 1,7 procent tot 267.140. PCM-krant Trouw daarentegen ging er op vooruit. Deze landelijke krant steeg met 1,9 procent tot 127.984.

De grootste krant van Nederland, De Telegraaf, zag de oplage teruglopen met 0,2 procent tot 806.597. Het Financieel Dagblad scoorde relatief de grootste oplagestijging onder de landelijke kranten, ruim 4,7 procent tot 66.809. De oplage van het Nederlands Dagblad steeg met 760 exemplaren tot 32.793.

Uit de cijfers blijkt volgens het ANP verder dat er per 100 huishoudens in Nederland gemiddeld 65 landelijke of regionale kranten worden verspreid. Ongeveer een vijfde geeft de krant dagelijks door (bijvoorbeeld aan de buren), waardoor de dekking van dagbladen op 77 per 100 huishoudens komt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in