Eerste resultaten grootschalig onderzoek naar duurzame marketing
De economische, technologische en sociale ontwikkelingen in de wereld hebben steeds meer invloed op bedrijven. Razendsnelle ontwikkelingen op de wereldmarkt, de opkomst en noodzaak van duurzamere vormen van produceren en consumeren. Mondige en kritische klanten en andere stakeholders die steeds meer weten en eisen van bedrijven en dat via het internet breed delen.
Met succes op deze ontwikkelingen inspelen vraagt om verandering in de marketing en communicatie activiteiten van bedrijven. Een groeiende groep marketeers voelt dan ook de behoefte om zich met hun vak en binnen hun bedrijf in te zetten voor positieve verandering. Wereldmarketeers voert een grootschalig onderzoek uit onder marketeers en ondernemers om deze verandering te duiden en ondersteunen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWereldmarketeers
Wereldmarketeers is een beweging voor en door marketeers en ondernemers die elkaar willen helpen en inspireren deze uitdagingen om te zetten in kansen voor zichzelf, hun bedrijf en de wereld. Het initiatief is opgestart door een aantal bevlogen marketeers en werkt nauw samen met NIMA.
Ook jij kunt meebewegen! Doe mee aan het duurzame marketing onderzoek.
In samenwerking met Deloitte en Marketresponse voeren we een grootschalig onderzoek uit naar de impact van duurzaamheid op het vak van marketeers. Parallel aan het onderzoek onder marketeers loopt een vergelijkbaar onderzoek onder inkopers uitgevoerd door Deloitte. Aan de hand van de resultaten van persoonlijke interviews en groepsdiscussies is een vragenlijst voor marketeers en ondernemers samengesteld die we je hierbij willen voorleggen.In deze kwantitatieve verdieping gaan we onder andere op zoek naar situatie specifieke tips en handvatten waar marketeers mee aan de slag kunnen.
Klik op Onderzoek Wereldmarketeers en deel jouw inzicht en ervaring. Je bent zo’n tien minuten bezig.
Tipje van de sluier
Nu alvast wat interessante uitkomsten uit de eerste interviews.
Vrijwel alle respondenten leggen duurzaamheid uit in breed, holistisch perspectief. Alle activiteiten die de wereld een stukje beter maken. Van eerlijke handel tot bevorderen van gezondheid, van minder grondstofgebruik tot implementatie van machines die minder energie of water verbruiken. Het is ook de mentaliteit, de intrinsieke overtuiging dat bedrijven bredere verantwoordelijkheid dragen dan alleen voor financiële winst. Een lange termijn visie op basis van waarde versus korte termijn visie op basis van op winstbejag.
Duurzaamheid is geen trend, maar een continue beweging die aan belang zal toenemen. Het zal naar verwachting in toenemende mate een factor worden voor klanten in hun keuze voor een dienst/product en daarmee een factor van belang in het voortbestaan van een bedrijf. Het is een belangrijke component in bedrijfstrots en de bevlogenheid van medewerkers.
De ‘duurzame marketeer’ is iemand die vertrekt vanuit zijn intrinsieke waarde en echt wat wil toevoegen voor meerdere stakeholders, naast de consument. Dit vraagt om handelen vanuit organisatiebreed perspectief, een duurzame marketeer vertoont veel kenmerken van een ondernemer en werkt afdelingsoverschrijdend.
Voor het lange termijn succes van duurzame marketing spelen vele factoren een rol. Een breed draagvlak door alle bedrijfsonderdelen en de waarde keten heen, intrinsieke motivatie en verankering door het management in cultuur, doelstellingen, missie en visie. Dit vraagt van de duurzame marketeer handigheid in netwerken en co-creatie. Succesvol innoveren in duurzaamheid lukt alleen samen met (keten)partners en stakeholders.
Uitdagingen zijn er te over, keuzes maken dus niet meteen teveel willen en opsplitsen in behapbare concrete onderdelen en acties. Het managen van verwachtingen. Als je begint is het niet gauw duurzaam genoeg. Duidelijk maken hoe ver je wilt gaan. Wanneer is het een usp, wanneer wordt het gezien als standaard, een hygiënefactor? Vaak stuit je op interne weerstand want vaste gewoontes en denkbeelden worden doorbroken. Hoe schaalbaar is duurzaamheid of gezien haar karakter juist niet? De balans tussen functionele vereisten van een product en duurzame wensen. Samenwerking met verschillende organisatie onderdelen en externe stakeholders. Initiele investering of onbekende prijscompetitiviteit versus initieel vaak onzekere output vraagt om visie en durf (ondernemerschap).
Word je nu al nieuwsgierig naar meer details? Die zijn verwerkt in het Onderzoek Wereldmarketeers
Definitieve resultaten
De volledige resultaten van het wereldmarketeer onderzoek en het onderzoek onder inkopers zullen we delen op het International Supply Management Congress, op 15 en 16 december. Een tweedaags topcongres over de toekomstzekerheid van bedrijven, over creatieve, innovatieve waardeketens en nieuwe succesvolle proposities. Met topsprekers uit de hele wereld op de eerste dag en inspirerende praktijkcases op de tweede dag.
Pieter Goudswaard, wereldmarketeer en oprichter Abre, voor winst en waarde
{encode="Wereldmarketeers@nima.nl" title="Wereldmarketeers@nima.nl"}
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid