Overslaan en naar de inhoud gaan

André Manning (Philips) op MARCOM13: 'Voor specialismen is steeds minder plaats'

André Manning, Vice President Corporate Communications bij Philips, presenteert in de Adformatie Lounge zijn visie op verandering. 'Voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Manning wil de inhoud van zijn presentatie grotendeels laten bepalen door de crowd, door via twitter te vragen wat voor hén verandering is. Want ook dat is de nieuwe realiteit. De traditionele zender-ontvangerverhouding bestaat niet meer en iedereen praat mee. ‘De hele manier van interactie tussen partijen is aan het veranderen. Tien jaar geleden communiceerde je vanuit het bedrijf met al je stakeholders en met het hele ecosysteem om je heen. De nieuwe realiteit is dat niet meer je organisatie, maar het individu, een persoon, een consument of klant het middelpunt vormt van dat systeem. De verhoudingen zijn dus volledig omgedraaid. De ontvanger staat centraal en aan het begin van de keten. Hij kiest met welke organisaties en bedrijven hij contact wil hebben, van wie hij diensten wil afnemen, welke producten hij wil kopen, welke merken hij interessant vindt. Dat is dus de wereld op z’n kop en dat is in mijn optiek de nieuwe realiteit.’

related partner content for mobile comes here

Voor het vak betekent dit volgens Manning dat de grenzen tussen communicatie en marketing vervagen. ‘Marketing was van origine meer monoloog-gedreven, en. communicatie meer op de dialoog gericht. Maar marketing verschuift ook steeds meer richting dialoog. Wil je succesvol zijn, dan zul je wel moeten. Je kunt crowdsourcing gebruiken bij je productontwikkeling, maar ook om bepaalde thema’s te delen, bijvoorbeeld het duurzaamheidsverhaal. Voor Philips geldt, dat een steeds groter deel van onze business in de medische hoek zit. Medische technologie geaccepteerd krijgen gaat niet door te pushen, maar door de dialoog aan te gaan met partijen als verzekeraars. Die zijn voor ons even belangrijk als de directeur van een ziekenhuis.’

Daarnaast verdwijnen de scheidslijnen tussen de disciplines in rap tempo, aldus Manning. Interne communicatie, marketingcommunicatie, mediarelaties, ze vloeien allemaal in elkaar over. En ook het traditionele model van earned, paid en owned media vervaagt. ‘De inhoud die je aanlevert voor je eigen website is eigenlijk dezelfde content als die je voor paid en earned media. Voor specialismen is steeds minder plaats, mensen moeten meer allround zijn. Alles is gewoon communicatie. Mensen moeten breder inzetbaar worden en in telkens wisselende teams met elkaar samenwerken. Bij Philips opereren we steeds meer in virtuele projecten in plaats van in de hiërarchische traditionele topdown-lijnen. Ook dat is de nieuwe realiteit.’

André Manning spreekt in de , woensdag 12 juni, 11:05 - 11:35.
Zie het hele programma .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in