André Manning (Philips) op MARCOM13: 'Voor specialismen is steeds minder plaats'
Manning wil de inhoud van zijn presentatie grotendeels laten bepalen door de crowd, door via twitter te vragen wat voor hén verandering is. Want ook dat is de nieuwe realiteit. De traditionele zender-ontvangerverhouding bestaat niet meer en iedereen praat mee. ‘De hele manier van interactie tussen partijen is aan het veranderen. Tien jaar geleden communiceerde je vanuit het bedrijf met al je stakeholders en met het hele ecosysteem om je heen. De nieuwe realiteit is dat niet meer je organisatie, maar het individu, een persoon, een consument of klant het middelpunt vormt van dat systeem. De verhoudingen zijn dus volledig omgedraaid. De ontvanger staat centraal en aan het begin van de keten. Hij kiest met welke organisaties en bedrijven hij contact wil hebben, van wie hij diensten wil afnemen, welke producten hij wil kopen, welke merken hij interessant vindt. Dat is dus de wereld op z’n kop en dat is in mijn optiek de nieuwe realiteit.’
Voor het vak betekent dit volgens Manning dat de grenzen tussen communicatie en marketing vervagen. ‘Marketing was van origine meer monoloog-gedreven, en. communicatie meer op de dialoog gericht. Maar marketing verschuift ook steeds meer richting dialoog. Wil je succesvol zijn, dan zul je wel moeten. Je kunt crowdsourcing gebruiken bij je productontwikkeling, maar ook om bepaalde thema’s te delen, bijvoorbeeld het duurzaamheidsverhaal. Voor Philips geldt, dat een steeds groter deel van onze business in de medische hoek zit. Medische technologie geaccepteerd krijgen gaat niet door te pushen, maar door de dialoog aan te gaan met partijen als verzekeraars. Die zijn voor ons even belangrijk als de directeur van een ziekenhuis.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDaarnaast verdwijnen de scheidslijnen tussen de disciplines in rap tempo, aldus Manning. Interne communicatie, marketingcommunicatie, mediarelaties, ze vloeien allemaal in elkaar over. En ook het traditionele model van earned, paid en owned media vervaagt. ‘De inhoud die je aanlevert voor je eigen website is eigenlijk dezelfde content als die je voor paid en earned media. Voor specialismen is steeds minder plaats, mensen moeten meer allround zijn. Alles is gewoon communicatie. Mensen moeten breder inzetbaar worden en in telkens wisselende teams met elkaar samenwerken. Bij Philips opereren we steeds meer in virtuele projecten in plaats van in de hiërarchische traditionele topdown-lijnen. Ook dat is de nieuwe realiteit.’
André Manning spreekt in de Adformatie Groep Lounge, woensdag 12 juni, 11:05 - 11:35.
Zie het hele programma hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid