'Ik ben ongelukkig met mijn werk, net als de meesten hier trouwens, maar dat feit proberen we ontzettend te negeren', zegt een manager van een tabaksfabriek op een afscheidsfeest van een collega. Het is de openingsscène van een korte film die aandacht vraagt voor de absurditeit van het bestaan van de tabaksindustrie. De korte film 'Een doodnormale zaak' is vanaf nu als voorfilm te zien in alle bioscopen in Nederland.
In deze film maken medewerkers van de tabaksindustrie grappen met elkaar over tabaksdoden en verslaafde kinderen, alsof het een doodnormale zaak is. Het doel van de film is om mensen wakker te schudden ten aanzien van de werkwijze van de tabaksindustrie. 'Een industrie die veel geld verdient aan een zeer verslavend en ziekmakend product, ten koste van 20.000 doden per jaar in Nederland. En ten koste van 100 nieuwe verslaafde kinderen per dag. Het roken van tabak is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.'
Ogen openen
Bas Welling, directeur Wefilm: 'Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat veel Nederlanders inmiddels wel weten dat roken ongezond is, maar niet hoe ze misleid worden door de tabaksindustrie. Daarom hebben we er in deze film voor gekozen om het conceptueel om te draaien: hoe zou een willekeurige vrijdagmiddagborrel bij een tabaksfabrikant zijn, als iedereen hardop de waarheid zou zeggen? We hopen dat deze waarheid de ogen van veel Nederlanders gaat openen.'
Gerrit Jan van Otterloo, voorzitter Stivoro, benadrukt hoe scheef de norm is: 'Wie zich verdiept in de tabaksindustrie merkt pas hoe absurd het is dat deze industrie nog bestaat. Als een pakje kruidenmix of een waterkoker niet geheel aan de veiligheidseisen voldoet, wordt een massale terughaalactie op touw gezet. Terwijl de tabaksindustrie gewoon doorgaat met het produceren en verkopen van een product, dat meer dan de helft van de gebruikers ernstig ziek maakt en doodt. Er heerst over sigaretten blijkbaar een andere maatschappelijke norm.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!