"Nieuwe functie? Opleiding volgen!"

De carrière van Rob Verstegen bij Volvo Cars Nederland begint in 2010 met een functie in de sales. Later maakt hij de overstap naar het productmanagement. Als hij in 2010 de mogelijkheid krijgt zijn aandacht te richten op CRM bij de automobielfabrikant, stelt hij een voorwaarde: een opleiding. Zijn werkgever ondersteunt dit en hij mag zelf een keuze maken. Het wordt de post-HBO-opleiding Customer Relationship Management bij Beeckestijn Business School.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Interview met Rob Verstegen, manager CRM & Social Media bij Volvo Cars Nederland:
“Ik wilde aantonen dat het gebruiken van social media geen hype meer is, maar dat het kanalen zijn die kunnen bijdragen aan het behalen van ondernemingsdoelstellingen.”

Goede referenties
“Enkele collega’s hadden bij dit instituut al een opleiding gevolgd. Naar volle tevredenheid. Ook mensen werkzaam bij onze CRM-partner gaven goede referenties over de opleiding. Ik heb nog wel naar alternatieve cursussen gekeken, maar deze opleiding sloot het beste aan bij mijn vraag. Inhoudelijk en getoetst aan de praktijk. De docenten staan actief in het werkveld en kunnen hun betoog met praktische voorbeelden onderbouwen. Dit vergroot de herkenbaarheid van de modellen en methoden die worden besproken.”

Andere invalshoeken vanuit andere branches
“Als je eenmaal actief bent binnen een bepaalde branche, spreek je vooral collega’s uit diezelfde sector. Tijdens de opleiding heb ik ook van gedachten kunnen wisselen met vakgenoten uit andere branches. Met name tijdens de groepsopdracht is het interessant geluiden uit andere invalshoeken te horen. Dit brede perspectief is een duidelijke verrijking van je kennis. Ook omdat de groepen overzichtelijk zijn. De balans tussen grootte en diversiteit zorgt voor een goede dynamiek en heldere kennisdeling.”

Klantwaarde binnen de automobielbranche
“Een belangrijk aspect van CRM is de klantwaarde. De berekening van deze waarde is complex in de sector automotive. Enerzijds heb je de bestuurder en anderzijds de leasemaatschappij. De bepaling van de klantwaarde wordt dan een proces met meerdere dimensies. Dat hele traject hebben wij zorgvuldig doorlopen en dat werpt nu zijn vruchten af. De link naar klanttevredenheid kan inmiddels worden gelegd.”

Draagvlak binnen de organisatie voor Social Media
“Het volgen van de opleiding heb ik niet als arbeidsintensief ervaren. De duidelijke agenda en ruimte die ik heb gekregen, maakten dit mogelijk. Het is mij zelfs zo goed bevallen dat ik een jaar later ook de post-HBO-opleiding Social Media heb gevolgd. Aan mijn takenpakket was dit vakgebied inmiddels toegevoegd. Ik wilde aantonen dat het gebruiken van social media geen hype meer is, maar dat het kanalen zijn die kunnen bijdragen aan het behalen van ondernemingsdoelstellingen. De kennis en acceptatie was op dat moment nog gering binnen onze onderneming. En dan is het lastig draagvlak te vinden voor de inzet van social media. Laat staan budget vrij te krijgen. Maar met een zorgvuldig geformuleerd plan, dat ik heb opgesteld tijdens de opleiding, ben ik in staat geweest de weg te wijzen naar verkoopsuccessen via de inzet van social media. Social media zijn een volwaardig instrument geworden bij de introductie en promotie van nieuwe modellen.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →