Bedrijven die niet duurzaam genoeg zijn, worden steeds vaker op het matje geroepen door consumenten. Daarbij steeg het aantal tweets gerelateerd aan de duurzaamheidsstrategie van bedrijven de afgelopen drie jaar met 825 procent*. Het aantal tweets van merken over hun eigen duurzaamheidsbeleid steeg met 51 procent.
Bovestaande is een van de inzichten van Twitters eigen trendonderzoek. Twitter analyseerde de afgelopen drie jaren miljarden tweets om te ontdekken welke hashtags het meest gebruikt zijn. Dit resulteerde in een aantal culturele inzichten die Twitter per bedrijfssector thematisch heeft uiteengezet.
Zes culturele thema’
Voor ‘marketing’ is een aparte sectie ingericht waarin aan de hand van zes culturele thema’s verscheidene trends zijn geduid met cijfers, hashtags en tweets. Deze thema’s zijn: ‘welbevinden’, ‘dagelijkse verwondering’, ‘creator-culture’, ‘one planet’, ‘tech life’ en ‘mijn identiteit’.
Per thema heeft Twitter op basis van een significante toename van het aantal tweets over bepaalde onderwerpen drie trends geïdentificeerd. Van elke trend kun je een trendpack downloaden met daarin een data-overzicht van de populairste hashtags en relevante statistieken.
Toename video-gebruik
Een andere trend is het toenemend gebruik van video. Merken en twitter-gebruikers verpakken hun tweets steeds vaker in video’s die veel interacties genereren. Zo steeg het aantal tweets met verbindende video’s met 111 procent en het aantal tweets over video-creators met 262 procent.
Merken kunnen dit inzicht benutten door onderzoek te doen naar hoe hun doelgroep video-content consumeert en uit te vinden met welke content-creators ze kunnen samenwerken om hun relevantie te vergroten.
Toekomstige impact
Een trend waar merken in Nederland nog niet zo mee bezig zijn, is welbevinden (Well Being), terwijl #doeslief en #dikkedonderdagknuffel populaire hashtags zijn. Gebruikers besteden steeds meer aandacht aan hun mentale gezondheid en dat uiten ze door middel van goodwill hashtags zoals #MondayMotivation en #SelfcareSunday. Merken kunnen hierop inhaken door ook op Twitter liefde te verspreiden.
Basis van campagnes
Twitter deelt deze inzichten om marketeers te helpen om in te spelen op de veranderende culturele trends die de zeitgeist momenteel bepalen. Deze inzichten kunnen de basis vormen voor krachtige en inspirerende campagnes.
*De percentages zijn gebaseerd op Amerikaanse data, Tweets uit het tweede kwartaal van 2019 zijn vergeleken met Tweets uit het eerste kwartaal van 2016.
BRON: Twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!