Premium

Dit zijn de 10 most engaged marketeers van Nederland

Welke marketingprofs delen, liken, discussiëren, reageren, volgen en verbinden het meest op LinkedIn?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat doen de meest engaged marketeers van LinkedIn anders dan hun collega&;s? Hoe vaak loggen ze in? Accepteren ze elk connectieverzoek? En hoeveel connecties hebben ze eigenlijk?

Voor het tweede jaar heeft LinkedIn een top-10 samengesteld op basis van verschillende criteria. Het gaat om professionals met een functie in marketing bij bedrijven met minimaal 50 medewerkers. Er is gekeken naar het aantal connecties, bezoeken aan LinkedIn, gevolgde bedrijven en groepen, het delen van content, het reageren op artikelen, het ‘liken’ van content en deelname aan discussies op LinkedIn.

1. Folkert van der Molen: Marketingmanager, Royal HaskoningDHV 

Folkert van der Molen is vooral verbaasd dat hij nog nooit van deze ranking had gehoord. ‘LinkedIn is onderdeel van mijn werkprocessen, mijn “marketing flow”. Er is momenteel geen beter alternatief qua zakelijk bereik en datamanagement. En als een profiel opbouwt voor je bedrijf en hier resultaat mee boekt, is het gerechtvaardigd en verantwoord om hiermee aan de slag te zijn.’ Van der Molen accepteert alleen mensen die hij daadwerkelijk kent. ‘Als een onbekende mij wil connecten, dan vraag ik naar de achtergrond van het verzoek, dat geeft vaak leuke interacties.’ Van der Molen verwijdert ook regelmatig contacten, als hij niet meer weet waar hij ze van kent bijvoorbeeld. ‘Of omdat het betreffende contact bij een rechtstreekse concurrent is gaan werken. Ik wil ze niet wijzer maken dan ze al zijn’. Zelf plaatst hij nieuwsberichten, reacties, en berichten van zijn bedrijf. ‘Daarnaast onderhoud ik discussiegroepen, waarvan behoort tot de grootste groepen in Nederland.’ Of hij ooit dacht: hier gaat teveel tijd aan op? ´Zeker, maar zolang ik de vraag of ik effectief ben in mijn rol positief kan beantwoorden, ga ik snel verder. Maar bij die vraag sta ik wel regelmatig even stil.´

2. Vincent Roders: Senior online marketeer a.i., Essent

Hij beheert meerdere groepen op LinkedIn, waaronder met bijna 4000 leden. Vincent Roders is freelance online-marketingmanager en trainer en is oprichter van een gericht op sociale media en online reputatiemanagement. Hij heeft ruim 1500 contacten. ‘Ik accepteer in principe iedereen die voor mij relevant is of kan zijn’. Hoe hij zijn profiel gebruikt? ‘Ik post zelf af en toe artikelen, volg veel opinieleiders op het gebied van innovatie en online marketing waarvan ik denk dat ze de moeite waard zijn om te lezen voor mijn netwerk. ‘Voor mij is Linkedin vooral het platform om mijn contacten niet uit het oog te verliezen. Daarnaast is het de juiste omgeving om interessante opdrachten te zoeken en in contact te kome met nieuwe en bestaande klanten. Sociale media zijn onderdeel van mijn way of life geworden. Ik sta ermee op en ik ga er mee naar bed.’

3. Maikel Kok: Interim marketingmanager

Maikel Kok werkte onlangs als interim marketingmanager bij KPN en is erg verrast door zijn hoge positie. Hij is sinds 2009 actief en heeft met zijn 4650 contacten een ‘redelijk netwerk’ op kunnen bouwen, maar is ervan overtuigd dat veel mensen actiever zijn dan hij. Maikel begint zijn dag met LinkedIn. ‘Ik kijk naar de berichten die zijn geplaatst door mensen in mijn netwerk en kijk dan wat er interessant is om te delen met de rest van mij connecties.’ Soms ziet Kok oproepen waarbij hij een oplossing kan bieden. ‘In dat geval kan men een reactie op LinkedIn of een telefoontje van mij verwachten.’ In het begin kostte het wat tijd om een profiel aan te maken. Toen was het nut van LinkedIn ook nog niet zo duidelijk, dat is nu anders. ‘Bovendien kost het slechts een paar minuten om je profiel bij te werken en het geeft je een enorme database aan professionals die je direct of indirect kunt benaderen voor advies, samenwerkingsverbanden of zakelijke deals. Als je elke dag 10 minuten aan LinkedIn besteed, zal je zien dat niet alleen je netwerk gaat groeien, maar je komt ook als persoon beter, vaker en professioneler in beeld.’

De complete top-10:

1. Folkert van der Molen: Marketingmanager, Royal HaskoningDHV 
2. Vincent Roders: Senior online marketeer a.i., Essent
3. Maikel Kok: Interim marketingmanager, KPN
4. Marloes van Deventer: Socialemediamanager a.i., KWF Kankerbestrijding
5. Onno Weusthof: (Interne) sociale media, Schiphol Group
6. Tristan Lavender: Manager contentmarketing, Raet
7. Bas Komen: Global director digital & social media, Cloetta
8. Lennart Sloof: Digital media marketer, THNK – School of creative leadership
9. Javier Arias: International marketer, Nyenrode Business University
10. Dorette Bos: Manager sociale media, Van Neerbos Bouwmarkten

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie