Premium

Zara laat crisis 4 dagen uit de hand lopen voor het met vlakke verklaring komt

Modeketen betreurt dat het 'onbegrepen is door klanten', schrijft het op Instagram.

Een wereldwijde oproep tot een boycot, winkels die dicht moesten vanwege protesten. Zara heeft sinds afgelopen vrijdag de furie over zich afgeroepen.

Het modemerk kwam vorige week vrijdag onder vuur te liggen vanwege foto’s voor een campagne die volgens critici een smakeloze verwijzing waren naar de lijkwaden waarin Palestijnse slachtoffers van de Israëlische bombardementen worden gehuld.

Op Zara’s Instagram-account regende het tienduizenden klachten en de hashtag #BoycottZara was trending op X. De modeketen liet dagen niks van zich horen en verwijderde in eerste instantie de omstreden foto's. Maandagavond besloot het de gehele campagne in te trekken, volgens Zara-eigenaar Inditex een 'normale procedure' om inhoud te vernieuwen.

Artistieke context

Dinsdag ging de modeketen voor het eerst inhoudelijk in op de campagne en de woedende reacties met een post op Instagram.  

De campagne was ‘in juli bedacht en in september gefotografeerd’, schrijft Zara, dat klaarblijkelijk duidelijk wil maken dat de beelden niets van doen hebben met de recente strijd in Gaza en Israel, die op 7 oktober begon met de Hamas-aanval.

Volgens Zara waren de campagnebeelden gemaakt 'met als enig doel ambachtelijk gemaakte kledingstukken in een artistieke context te presenteren'. De commotie berustte op een ‘misverstand’ volgens Zara. ‘Helaas voelden sommige klanten zich beledigd door deze afbeeldingen, die nu zijn verwijderd, en zagen ze er iets in dat veraf stond van wat de bedoeling was toen ze werden gemaakt.’

Onbegrepen

In het vlakke en weinig empathische statement vermijdt Zara te spreken over zijn eigen rol en het feit dat het mensen heeft gekwetst, ook al was dat onbedoeld. Het heeft nergens spijt van anders dan dat er een ‘misunderstanding’ was; het merk was gewoon niet goed begrepen.

Met een plichtmatige zin dat het ‘opnieuw diepe respect voor iedereen’ uitspreekt sluit het zijn verklaring. Buiten het feit dat Zara deze al veel eerder naar buiten had kunnen brengen zal het werkelijk niemand geraakt hebben. Waarschijnlijk was dat precies waarop Zara stuurde.   

instapost Zara
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie