Overslaan en naar de inhoud gaan

Koffieproducent Moyee maakt parodie op 'waardeloze punten sparen' van Douwe Egberts, maar haalt bakzeil na juridisch dreigement

DE laat zich niet beledigen, zo blijkt uit de juridische stappen die de grootmacht wilde nemen. Moyee bindt daarom in.
Douwe Egberts waardepunten
Een selectie van Douwe Egberts-producten die waardepunten bevatten
© Afbeelding: Douwe Egberts
Douwe Egberts waardepunten
Een selectie van Douwe Egberts-producten die waardepunten bevatten
© Afbeelding: Douwe Egberts

Duurzame koffieproducent Moyee heeft zich de woede van Douwe Egberts op de hals gehaald door de draak te steken met het waardepuntensysteem van de grootmacht. De tekst 'waarom waardeloze punten sparen voor nog waardelozer cadeautjes?' op de Moyee-verpakking was voor DE reden om een rechtszaak voor te bereiden. Die is nu via een schikking afgewend, schrijft het Financieele Dagblad.

related partner content for mobile comes here

Kleinerend

DE was diep beledigd door het pesterige etiket van de start-up, zo blijkt uit een brief van zijn juristen aan Moyee. Volgens DE was de uiting 'schofferend', 'kleinerend' en 'beledigend' en was het in combinatie met de vormgeving van het etiket duidelijk dat Moyee verwees naar het puntensysteem van DE. Dat puntensysteem bestaat in 2024 honderd jaar, heeft volgens DE 4,5 miljoen deelnemers en laat hen punten inwisselen voor cadeaus of donaties aan goede doelen. 

AI aan het werk gezet

Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee, zegt tegen het FD nooit de intentie gehad te hebben om consumenten te misleiden of inbreuk te plegen op auteursrecht. Hij claimt de waardebon op een DE-verpakking nooit gezien te hebben en zegt dat hij zijn etiket heeft laten ontwikkelen met behulp van artificiële intelligentie (AI). Namelijk met de opdracht (prompt) om een parodie te maken op een veel gebruikt spaarpuntensysteem. 

De Moyee-oprichter wilde eigenlijk niet 'meebuigen met deze grootmacht', maar zegt de schikking geaccepteerd te hebben omdat zijn bedrijf anders failliet zou gaan. Als onderdeel van de schikking zeggen DE en Moyee niets over de inhoud van de vaststellingsovereenkomst. Wel is duidelijk dat Moyee geen nieuwe verpakkingen met het parodie-etiket uitbrengt en stickers laat aanbrengen op bestaande verpakkingen. 

Moyee zette zich twee jaar geleden in reclame-uitingen ook al af tegen DE, onder meer door te verwijzen naar de steenrijke eigenaren van het koffiebedrijf. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in