De Poll is gesloten. Klik hier voor de uitslag.
De uitspraken van Johan Derksen over Black Lives Matter en Akwasi hebben tot een oproep geleid om niet meer te adverteren rond Veronica Inside.
Uit een rondgang van Adformatie blijkt dat Zespri Kiwifruit en Gillette trekken zich nu terugtrekken en Albert Heijn voorlopig. Toto doet niets. Als sponsor 'gaat het niet over de inhoud'. SNS Bank wil in gesprek, Gamma houdt de samenwerking tegen het licht.
Maar wat zou jij doen? Geef het aan in de poll hieronder, en laat je comments achter bij het reactieveld.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Ik ken veel mensen die om deze redenen al lang niet meer bij de Hema komen en nu ook niet meer Gilette kopen. Op social media zie je nu ook alleen maar mensen die zeggen dat ze niet meer naar Albert Heyn gaan, en ook die andere merken gaan boycotten. Het is dus echt heel dom van adverteerders om Derksen te boycotten. Derksen is van de harde waarheden, is zeer kritisch en voetbalhumor wordt niet door iedereen gewaardeerd, maar je kan hem onmogelijk een racist noemen. En al was hij wel een racist. Als merk moet je je sowieso niet bemoeien met politieke standpunten want dan sluit je de helft van de bevolking meteen uit. De ene helftislinks, de andere helft is rechts. Wen eraan zou ik zeggen. Ik koop zelf om dit soort redenen allang geen Ben & Jerry's ijs meer. Die anti-blanken houding is vreselijk en allemaal vanuit een extreem-gereformeerde houding dat het zogenaamd goed is om zogenaamde 'zwakkeren' te helpen en daaromsteunen ze massa-immigratie en blm.
De meeste mensen weten dat helaas niet van organisaties als Ben & Jerry's, maar na zulke acties als het boycotten van Voetbal Inside, worden wel steeds meer mensen zich bewust van deze foute merken en terecht dat ze last gaan krijgen van hun slechte karma. Hema is eerst, daarna denk ik Ben & Jerry's en ik ben benieuwd of Albert Heyn ook zo ver zal gaan of dat ze nog tijdig gaan inzien hoe fout ze zijn. Ik bestel in het vervolg zoveel mogelijk bij Picknick. En ga zoveel mogelijk alleen nog naar mijn lokale groenteboer, bakker en slager. Dag Albert Heyn, Hallo nieuwe supermarkt!
Wat eng en gevaarlijk is, is dat bedrijven meteen publiek stelling nemen. Dat werkt polarisatie pas echt in de hand. Deze bedrijven hebben een groot mediabereik. Maar dat dat niks te maken heeft met hun afkeur van racisme of principes, ontgaat de meesten. Daarvoor hoeven we alleen de focus maar te leggen op de inkoopzijde van die bedrijven. Zeg maar de schaduwzijde, die nooit in commercials verschijnt en waarvan men hoopt dat de onderzoeksjournalisten deze niet vinden.
Naar mijn mening is het vooral goedkoop meeliften op de anti-racisme hausse. Dat is veel kwalijker en gevaarlijker gedrag dan een grap maken en zeggen wat je vindt. Misplaats of niet. Voor mij is dit adverteerdersgedrag chroom over oud roest. Ik skip die bedrijven voorlopig.