Sinds 2010 heeft brood- en restaurantketen Panera vijf 'nonprofit' restaurants geopend in de Verenigde Staten. Het idee is dat de klanten bij de Panera Cares Cafes zelf beslissen wat ze betalen voor hun eten. De ene persoon betaalt tien dollar, een ander betaalt helemaal niets. Panera hoopt hiermee een 'verantwoord businessmodel' te introduceren: Doordat mensen die het zich kunnen veroorloven meer betalen dan mensen die dit niet kunnen, krijgen meer mensen toegang tot eten, zo is de gedachte. Idealiter wil Panera uiteindelijk honger uitbannen.
Het model werkt zo goed dat Panera heeft aangekondigd het concept op een grotere schaal te willen invoeren. In het St. Louis-district, de plek waar Panera begon, zal Panera één betaal-wat-je-wilt-item toevoegen aan alle achtenveertig winkels. De Turkey Chile Bread Bowl zal geprijsd worden voor $5,89 maar deze prijs is suggestief, je kunt meer of minder betalen.
Als de non-profit cafés, waar de hele menukaart suggestieve prijzen toont een indicatie kunnen geven, dan zou het experiment succesvol moeten zijn. Bij de nonprofit cafés betaalt 60% van de klanten de prijs die wordt gesuggereerd en was er een gelijke verdeling tussen diegenen die minder en meer hadden betaald. De non-profit cafés brengen maar 70-80 procent op van wat de gewone cafés opbrengen (ze zijn overigens nog steeds winstgevend), maar het kan zeker een boost geven aan de reputatie van het bedrijf als een keten die winst maakt zonder sociaal maatschappelijke problemen uit het oog te verliezen.
Bron:#039;s pay-what-you-want experiment work?">Smartplanet
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!