Premium

Grootste bedrijven vergroten hun afdelingen corporate communicatie

Uit vrees voor reputatieschade, aldus onderzoek The Conference Board

Een sceptisch publiek en een enorme snelheid waarmee een reputatie beschadigd kan worden leiden ertoe dat ondernemingen hun teams corporate communicatie versterken en uitbreiden. Dit is vooral bij de grootste bedrijven het geval. 

Dat is de conclusie van onderzoek van The Conference Board, Corporate Communications Practices: 2018 Edition, waarvoor meer dan 100 beursgenoteerde bedrijven wereldwijd werden ondervraagd.

De afgelopen twee jaar heeft meer dan 70 procent van de bedrijven in de industrie en dienstverlening hun teams corporate communicatie vergroot of op sterkte gehouden. In de financiele dienstverlening is dit 90 procent.

Omvang neemt toe, budgetten niet

Hoe groot is die omvang van de afdelingen corporate communicatie? Bij ondernemingen een omzet van meer dan 25 miljard dollar bestaat bijna de helft van de corpcomm-teams meer dan 50 mensen. Bij ruim een derde is dit meer dan 100 personen. 

Dat is een forse toename ten opzicht van twee jaar terug toen slechts 9 procent van de bedrijven een afdeling corporate communicatie van meer dan 100 mensen telde.           

Ondanks de groeiende afdelingen corporate communicatie groeien de budgetten overigens niet. De meeste bedrijven melden dat die ongewijzigd zijn of zelfs verlaagd.

Digitale transfomatie

Het onderzoek van The Conference Board ging ook in op digitale transformatie, die zorgt voor een nieuwe focus op big data. De afdelingen voor corporate communicatie zijn hier echter nog niet op toegerust. 

Bij de vaardigheden die communicatieteams het belangrijkste vinden (op nummer 1 schrijfvaardigheid!) komt data-expertise of -analyse ook in het geheel niet voor. 

Andere conclusies uit het onderzoek:

  • Het samenvoegen van corporate communicatie en marketing blijft een uitdaging. Bedrijven in de financiële dienstverlening zijn hier het verst mee; 54 procent van de bedrijven die dit hebben geregeld.
  • Corporate communicatie heeft een sterke affiniteit met storytelling en contentcreatie. Maar liefst 86 procent van de hoogste communicatiefuncties zegt hier verantwoordelijkheid voor te zijn.
  • Vrouwen domineren het vakgebied, maar dat vertaalt zich niet in hogere kansen op een leidinggevende topfunctie. Er gebeurt nog weinig om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten.

Foto: yanlev / 123RF Stockfoto

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie