De ‘SBI Initiatief van het Jaar 2022’, een juryprijs van Sustainable Brand Index, is dit jaar toegekend aan de circulaire tennisbal Renewaball. Renewaball is ‘s werelds eerste circulaire tennisbal, gemaakt van oude tennisballen. Het bedrijf zamelt oude tennisballen in bij tennisclubs en geeft ze middels recycling een tweede leven. Het rubber wordt opnieuw gebruikt en het polyester en nylon (microplastics die in de grond komen iedere keer als je ze slaat) wordt eraf gehaald en er wordt 100 procent biologisch vilt opgezet, gemaakt van Europees schapenwol. Een Renewaball heeft 30 procent minder CO2-uitstoot dan een gewone tennisbal door de lokale productie.
Renewaball slaagt er volgens de jury in om bewustzijn voor dit onbekende probleem te verhogen. ‘Met een verhaal dat aan alle kanten klopt.’ De jury zegt zeer onder de indruk van de innovatiekracht van Renewaball te zijn en te geloven in de opschaalbaarheid van Renewaball.
Karma Kebab en Biologische zuivel van Plus runners-up
De finalisten die ook het podium haalden, zijn Karma Kebab, plantaardige en duurzame kebab gemaakt van Hollandse knolselderij en granen, en Biologische zuivel van Plus. De oprichters van Karma Kebab willen mensen graag overtuigen om minder vlees te eten en die goedkope bakken shoarma en kebab uit de supermarkt links te laten liggen. (De jury: ‘Het is de mannen van Karma Kebab uitstekend gelukt om “smaak”, “feest” en “fun” op een hoogwaardige manier te koppelen aan hun product, met een ijzersterke branding en naamgeving.’) Plus Supermarkten heeft in 2021 een unieke stap gezet in het zuivelschap door alle melk, karnemelk en yoghurt van het huismerk om te zetten naar standaard biologische zuivel. De klant blijft dezelfde prijs betalen en de boeren krijgen de meerprijs die bij biologisch past. (De jury: ‘Prijzenswaardig. Plus heeft hiermee echt het voortouw genomen.’)
Interface krijgt de oeuvreprijs.
Interface, wereldwijd opererend in vloeren, was een van de eerste bedrijven die zich volledig op duurzaamheid richtte. Het bedrijf laat al sinds 1994 zien dat het fundamenteel anders kan door een positieve bijdrage te leveren aan de leefomgeving, aan de hand van de ‘Mission Zero’strategie. Nu deze ambitie in 2019 gehaald is, gaat Interface verder. De Climate Take Back™-missie van Interface nodigt andere bedrijven uit om met hen mee te doen. Interface wil ervoor zorgen dat hun bedrijfsvoering herstellend is voor de aarde en dat het een levensgunstig klimaat creëert.
Finalisten
Uit de 49 ingezonden initiatieven bleven zes finalisten over.
1. Renewaball, ’s werelds eerste circulaire tennisbal
2. Karma Kebab
3. Biologische zuivel van Plus
4. Embodied Beauty™, Interface
5. Fairtrade Original koffie: op weg naar een leefbaar inkomen
6. Resale, Zeeman & Het Goed
Jury
Leontine Gast – CEO The Terrace
Maurits Groen – Co-founder WakaWaka, Kipster, Wholy Greens en Ignite
Roderick Mirande – Redacteur Adformatie
Arthur Herpel –Managing Partner Heldergroen
Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone
Annemarije Tillema – Country Director SBI NL
Over
De vakprijs SBI Initiatief van het Jaaris in 2014 geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter het merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. Jaarlijks wordt de prijs toegekend tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand awards.
De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk aan te moedigen die het verschil zichtbaar maakt voor mens, maatschappij of het milieu.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!