Na Unilever, Heineken en TomTom, blijkt ook Philips adverteren op Facebook stilzwijgend aan banden te hebben gelegd. Dat heeft het bedrijf dinsdag laten weten. De activiteiten in de VS zijn voor de hele maand juli stilgelegd. Ook voert het bedrijf 'wekelijks' gesprekken met de techreus. 'We zijn continu aan het kijken hoe Facebook ageert en op basis daarvan bepalen we onze koers.'
Philips doet niet formeel mee aan de boycot en heeft de beslissing om de advertenties terug te trekken ook nergens publiekelijk gecommuniceerd. 'We hebben een promotiepauze ingelast', laat woordvoerder Steve Klink weten. 'Wij maken ons zorgen om de situatie en strijden voor sociale rechtvaardigheid en tegen racisme. Door de toename van hatelijke en schadelijke content, hebben we besloten onze zorgen kenbaar te maken. Enerzijds door in gesprek te gaan, anderzijds door in juli onze activiteiten op Facebook en Instagram in de VS te onderbreken.'
Het woord boycot neemt hij niet in de mond. 'We willen het op de juiste manier doen en hebben daarom ook niet de media opgezocht. We willen een goed gesprek kunnen voeren zonder dat het meteen gepolariseerd wordt. Het past bij onze ethiek om dit op de juiste manier te communiceren.'
Wat de druppel was voor Philips om de stekker eruit te trekken, is 'achteraf lastig te zeggen'. 'De situatie rond Facebook en Instagram begon acuut te worden. We zagen het gebeuren en wilden het juiste doen. Daarmee hoeven we niet per se te zeggen: we boycotten die en die, maar we proberen ook daadwerkelijk iets te veranderen door die gesprekken te voeren. Het is geen marketingdingetje, we zijn een integer bedrijf. We hebben 80.000 werknemers en willen ook aan hen kunnen uitleggen wat we wel en niet doen. Dit was de juiste stap.’
Philips sloot zich onlangs ook aan bij de Dutch Marketing Diversity, dat is opgezet om diversiteit binnen besturen, jury’s en commissies binnen een half jaar te verbeteren, om zo tot een goed niveau qua representativiteit te komen. Ook gaan de besturen en teams actief werken aan inclusiviteit binnen hun organisaties en de branche en werken zij samen aan het voorkomen van racisme.
Klink: 'We zijn bij Philips groot voorstander van een divers en inclusief bedrijf, daar zijn we al jaren mee bezig. We doen er dan ook veel moeite voor om dat te cultiveren. We zijn er nog niet, maar zijn goed op weg. Zo zijn we heel bewust bezig om teams diverser te maken en bestaan er allerlei trainingen en cursussen om mensen bewust te maken van houding. Voor iedereen is een plekje bij Philips. Iedereen moet gelijke kansen krijgen. Het omarmen van inclusiviteit is een voorwaarde om racisme uit te bannen.'
'Het omarmen van inclusiviteit is een voorwaarde om racisme uit te bannen.'
Unilever wil toezicht
Unilever, dat de activiteiten in de VS voor tenminste een halfjaar aan banden heeft gelegd, heeft deze week laten weten dat er een onafhankelijke partij moet komen die Facebook, Twitter en Instagram tegen het licht houdt en bekijkt of de bedrijven voldoende doen tegen hate speech en misinformatie. Het concern noemt dit als voorwaarde om weer te gaan adverteren op de sociale media.
Op de vraag of Philips ook voorwaarden stelt om weer te gaan adverteren, moet Klink het antwoord schuldig blijven. 'We zijn nog druk in gesprek. En we willen dat zo goed mogelijk doen.' Of Philips eind juli weer terugkeert naar de oude situatie, moet echter nog blijken. 'We zijn continu aan het kijken hoe Facebook ageert en op basis daarvan bepalen we onze koers.' De gesprekken met Facebook gaan tot dusverre 'goed', zegt hij. 'Maar we willen niet op de zaken vooruit lopen.'
Inmiddels hebben honderden bedrijven, waaronder Ford, Coca-Cola, aangekondigd om tijdelijk geen advertenties meer te plaatsen op Facebook en Instagram. Ook Walmart, Kellogg’s, Disney, Dell, McDonald's, Peloton en Ikea blijken begin juli stilzwijgend hun Facebook-advertenties te hebben geschrapt. De bedrijven doet net als Philips niet mee aan de formele boycot, maar het betekent hoe dan ook weinig goed nieuws voor de techreus. Disney was in de eerste helft van dit jaar de grootste adverteerder, met een bedrag van ongeveer 210 miljoen dollar, becijferde de Amerikaanse krant. De afgelopen tijd adverteerde Disney vooral voor de videodienst Disney+.
Vanuit de campagne Stop Hate for Profit van Amerikaanse burgerrechtenorganisaties ontstond het plan om over te gaan tot een boycot. Burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme nemen het de Facebook kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws.
Voor onze nieuwe rubriek MerkManie zijn we op zoek naar mensen die de afgelopen tijd enorm fan zijn geworden van een bepaald merk. Voel je je aangesproken? Mail ons dan!