Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, houdt rekening met de invloed op mens, milieu en maatschappij. Dit doen zij door bijvoorbeeld rekening te houden met klimaatneutraliteit, maar ook inclusie is een belangrijk onderdeel van MVO. Elk klein stapje levert een bijdrage aan het bedrijf en de maatschappij.
Impact maken
Uit onderzoek door b-open en MarketResponse blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij dat in 2021 ruim de helft van de ondervraagde consumenten aangaf te letten op de maatschappelijke impact van een dienst of een product. Deze maatschappelijke impact is van invloed op de keuze of de consument het product aanschaft of niet. In 2011 was één derde van de consument hier actief mee bezig.
Een goed MVO-beleid zorgt voor meer betrokkenheid vanuit medewerkers, een hogere productiviteit en meer klanttevredenheid. Uiteindelijk leidt het tot omzetgroei. Daarnaast is er voor nieuw personeel een hogere aantrekkingskracht. 88% van de werkenden kiest bij voorkeur voor een organisatie die duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan, zo blijkt uit onderzoek van Intermediair (2021). In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is dat een mooie bijkomstigheid.
Voorbereid op de toekomst
Sommige organisaties, zoals de overheid, werken alleen nog maar samen met duurzame bedrijven. Wanneer je organisatie maatschappelijk verantwoord onderneemt, heeft de organisatie een grotere kans om concurrenten voor te zijn op het gebied van aanbestedingen. Ook is de organisatie door MVO beter voorbereid op de toekomst. En ook dat is duurzaam ondernemen!
Doorvoeren in de communicatie en marketing
Omdat mensen steeds meer letten op of een bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt, is het belangrijk om bij het website laten maken, maar ook bij alle overige communicatiemiddelen te communiceren over wat het bedrijf doet aan bijvoorbeeld verduurzaming, een faire productieketen of HR-beleid. MVO Nederland geeft makkelijk toepasbare tips op dit gebied. Zorg voor keurmerken of certificaten die de duurzaamheidsclaims ondersteunen en wees niet te bang om te communiceren over duurzame initiatieven binnen de organisatie.
Hoe je het ook went of keert: wanneer de organisatie kiest voor MVO is het belangrijk om dit in alle bedrijfsprocessen door te voeren. En om dit te communiceren. Ga van branding naar brand activism. Laat niet zien wat je doet, maar waarom je dat doet. Wees transparant en doe je als bedrijf niet groener voor dan je bent. Dit kan leiden tot reputatieschade. Een online marketing bureau kan je hierbij adviseren.
Sommige bedrijven, zoals Ecostyle en Kromkommer, zijn ontstaan vanuit de wens om maatschappelijk te ondernemen, om hun steentje bij te dragen aan mens, milieu en maatschappij. Maar ook zonder die waarom, kun je maatschappelijk verantwoord ondernemen. NS is bijvoorbeeld al sinds 2017 volledig CO2-neutraal en communiceert dit ook. Ook hadden ze in april de duurzame campagne The Way To Go, waarin ze reizigers opriepen een eigen beker mee te nemen. Uitzendbureau Unique heeft ieder jaar de Week van het anonieme cv, waarbij kandidaten zónder cv worden aangeboden bij bedrijven. Het is belangrijk om de verhalen te vertellen van de goede dingen die een organisatie realiseert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!