Vlogs bekijken vooral iets voor kids? Nee hoor, een onderzoek onder Nederlanders boven de 18 jaar (N=1007), uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope, wijst uit dat één op de drie Nederlanders ouder dan 18 minimaal één keer per maand een vlog kijkt. Andere conclusies uit het onderzoek:
- Enzoknol (beeld bovenaan dit artikel) is de meest populaire vlogger.
- Vlogs zijn vooral populair bij het jongere deel van de doelgroep 18+
- Vlogs worden vooral bekeken ter vermaak
Youngsters
Eén op de drie Nederlanders kijkt minimaal één keer per maand een vlog. Het kijken naar vlogs is vooral populair bij jongeren. Van de 18-34 jarigen heeft 82% weleens naar een vlog gekeken. Bij 50-plussers is dat minder, maar toch nog 45 procent. Het bereik van Enzoknol is enorm. Eén op de vijf Nederlanders heeft weleens naar hem gekeken op YouTube.
Entertainment
Vlogs worden vooral bekeken voor ontspanning en vermaak. Zes op de tien kijkers geven aan dat ze om deze reden kijken. Een kwart kijkt ook om iets te leren. Een andere populaire reden om vlogs te kijken is om inspiratie op te doen (22 %). Bijna 15 procent heeft een product gekocht na het kijken van een vlog over dit product.
Belevingswereld
Vier op de tien ondervraagde Nederlanders zien vlogs als het nieuwe TV kijken. De huidige vlogs worden door 45 procent van de Nederlanders alleen interessant gevonden voor jongeren. Zij verwachten dat er in de toekomst wel meer en meer intensieve kijkers zullen komen, maar dan moeten vlogs wel beter aansluiten bij de belevingswereld van ouderen.
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig representatief onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel (18 jaar en ouder), waarbij in totaal 1.007 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!