Sinds een kleine twee jaar ben ik door mijn verhuizing gedwongen om met de auto naar kantoor te gaan. Sindsdien is de radio mijn grootste vriend geworden. En sjezus, wat gingen we vanaf dag 1 lekker door één deur! Maar sinds kort staat onze relatie op het spel en weet hij me niet meer de liefde te geven waar ik zo naar verlang.
#hashtag #emotie #binding #deliefdeisover
Als luisteraar voel ik me verbonden met een zender. De programmering, de DJ, de stem en de muziek maken het luisteren naar de zender een feestje. Alsof de zender altijd weet hoe ik me voel en waar ik op dat moment op zit te wachten. Chapeau, alom gewaardeerde mensenkenner! En de commercials die voorbij komen? Ach, die horen erbij toch? Maar juist de commercials zorgen voor een naderende breuk in onze relatie..
Een mislukte date met de eenheidsworst
Je voelt dat de liefde tussen jou als luisteraar en de zender bestaat. En dat deze liefde tussen jou en de adverteerders niet altijd even krachtig is weten we ook. Maar als mediaspecialist, tevens consument, word ik erg verdrietig van de wijze waarop commercials vandaag de dag op zender te horen zijn. Ik mis een onderscheidend vermogen, maar ook een fit tussen zender en commercial. Terwijl deze er wel in bepaalde mate moet zijn. Voldoet de commercial niet aan deze voorwaarden? Dan dreigt deze te belanden in het mandje van de eenheidsworsten. En ga je op tweede date met een eenheidsworst? Ik denk het niet!
Hand in hand voor de eeuwige liefde
Radiocommercials worden onder andere ingezet om bereik en contacten te realiseren, maar wat is de waarde op het moment dat de commercial niet in staat is om de consument te prikkelen en daadwerkelijk te bereiken? Een mediaplan werkt alleen met goede creatie en zo is het succes van de creatie op zijn beurt weer afhankelijk van de invulling van dit mediaplan. Die twee moeten, meer dan ooit, hand in hand gaan om de naderende relatiebreuk weer nieuw leven in te blazen.
Wil de echte Cupido opstaan en met scherp gaan schieten?
Uren-, dagen-, zelfs maandenlang heb ik naar je geluisterd. En ja, we hebben écht momenten gekend waarbij ik het gevoel had dat het goed zou komen. Maar we hebben hulp nodig om mijn dekseltje (en die van vele andere luisteraars) op het potje van de adverteerders te krijgen. Ik pleit daarom voor een ijzersterke fit tussen zender en commercial met een duidelijk onderscheidend vermogen, zodat je enerzijds opvalt, maar vooral gewaardeerd én geliefd wordt door de luisteraar. Als Cupido niet snel met scherp gaat schieten, verwacht ik dat er nog véél meer adverteerders kunnen fluiten naar hun beoogde liefdes...
- Chrissy van den Dobbelsteen, Account Manager bij Mediaxplain* -
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!