Het Europees Parlement heeft vandaag definitief groen licht gegeven voor de nieuwe richtlijn ten aanzien van greenwashing. In het Engels wordt de afkorting ECGT gebruikt, dat staat voor ‘Empowering Consumers for the Green Transition’De nieuwe EU-wetgeving moet consumenten dan ook meer macht geven tegenover bedrijven die greenwashing toepassen. De wet heeft dan ook tot doel een reeks oneerlijke bedrijfstactieken aan te pakken die consumenten ervan weerhouden duurzame keuzes te maken. Te denken valt aan beweringen dat producten of diensten klimaatneutraal zijn. Dergelijke beweringen behoren althans tot de meest misleidende groene claims op de markt. De tekst, vorig najaar overeengekomen in onderhandelingen tussen EU-instellingen en lidstaten, staat nu klaar om te worden omgezet in nationale wetgeving in de hele EU.
Groen adverteren
Los van de bewering ‘klimaatneutraal’ te zijn, zullen ook vaag groene referenties beperkt worden. Producenten mogen een product alleen als ‘eco’ of ‘groen’ bestempelen als het gehele product daadwerkelijk groener is dan conventionele producten en gecertificeerd is door een betrouwbaar schema zoals het EU Ecolabel. Daarnaast zal het niet mogelijk zijn om een product of bedrijf als groen te adverteren als slechts een klein aspect van het product of de onderneming duurzamer is gemaakt. Er zal dan ook strenger toezicht komen op duurzaamheidslabels, die moeten worden ondersteund door externe verificatie om hun geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te waarborgen.
Vervanging aanmoedigen
Het European Environmental Bureau (EEB) zegt wet als een belangrijke stap te verwelkomen om greenwashing door bedrijven tegen te gaan. Momenteel draagt 75 procent van de producten op de EU-markt een impliciete of expliciete groene claim, maar meer dan de helft van deze claims is vaag, misleidend of ongegrond. Bijna de helft van de 230 ecolabels die beschikbaar zijn in de EU heeft zeer zwakke of geen verificatieprocedures. Onverdeeld gelukkig is het EEB niet met de wet. De EU zou de kans hebben gemist om andere oneerlijke praktijken zoals vroegtijdige veroudering en obstakels voor reparatie te verbieden. Hoewel de nieuwe wet vereist dat informatie over de repareerbaarheid en duurzaamheid van producten beschikbaar wordt gesteld aan consumenten bij de verkooppunten, zijn er geen verdere verplichtingen om producten duurzamer of meer repareerbaar te maken. De wet verbiedt ook vroegtijdige veroudering niet, de bedrijfspraktijk om de levensduur van een product opzettelijk te beperken om vervanging aan te moedigen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!