Digitale ‘afval-coach’ van Unc Inc, bevordert afvalscheiding

Digital design for good deel II: Gamechangers die digital inzetten voor een betere wereld.

De HVC-app

Door: Rutger Huizenga

In onze digitale sector barst het van inspirerende verhalen van technologieën, bedrijven en leiders die vastberaden zijn om de wereld te verbeteren. Gedurende een aantal weken spreken we drie van deze 'gamechangers' over wat hen drijft om 'digital design for good' in te zetten. ‘Met creativiteit en technologie kunnen mensen de wereld in alle opzichten verbeteren.’

Vandaag: deel II met Floris de Langen, creative director bij Unc Inc.

Het leven draait om meer dan geld alleen, vindt Floris de Langen, creative director bij Unc Inc. ‘Mijn drijfveer is altijd geweest om aan het einde van mijn werkzame leven terug te kunnen kijken en te zien of ik meer heb kunnen bereiken dan alleen financiële winst.’ Het bracht hem ertoe om 18 jaar geleden het digitale bureau Unc Inc op te richten. Het doel: werken aan betekenisvolle projecten met partners die zich inzetten voor meer dan alleen financieel gewin.

Floris: ‘We werken bijvoorbeeld samen met HVC, die afvalinzameling en duurzame energie voor gemeenten regelt. We hebben digitale tools ontwikkeld om binnen Nederlandse huishoudens meer bewustwording te creëren en daarnaast afvalscheiding te bevorderen. Een app die eigenlijk een soort digitale afval coach is. We meten onze impact aan de hand van het aantal klepbewegingen van de container. Zo proberen we maatschappelijke impact heel concreet te maken.’

Hoe werkt die app dan?

Om gedrag te beïnvloeden moet de app niet alleen toegankelijk zijn maar ook relevant. De Langen: 'Tussen gebruikers bestaan echter grote verschillen; in de grootte van hun huishouden, in hun kennis van afvalscheiding, of ze containers aan huis hebben of ondergrondse, de frequentie van inzameling in hun gemeente of de hoogte van de afvalstoffenheffing. Daarom combineren we gemeentelijke data met gebruikersgegevens en volgen we hun gedrag in de app en bij de containers. Hiermee kunnen we op een positieve wijze inwoners verleiden naar beter.'

Het concreet maken van maatschappelijke impact is volgens De Langen belangrijk, zeker nu uitdagingen voor de mensheid nog nooit zo groot en urgent zijn. Floris: ‘Tegelijkertijd beschikken we over meer mogelijkheden dan ooit tevoren om juist díe uitdagingen aan te pakken. Met creativiteit en technologie kunnen mensen de wereld in alle opzichten verbeteren. Aan ons bureaus de uitdaging om empathie, creativiteit en technische kennis samen te laten komen, en producten te ontwikkelen die er juist nu echt toe doen.’

Deze artikelenreeks is tot stand gekomen in samenwerking met DDA in het kader van het DDA for Good-project. Rutger Huizenga is 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie