Premium

Coca-Cola en Unilever doen social media-advertenties in de ban

[UPDATE] Lijst wordt langer: ook Diageo en Starbucks adverteren even niet op social media.

Ceo James Quincey van Coca-Cola
Foto: The Coca-Cola Company

Grootmachten Unilever en Coca-Cola hebben zich aangesloten bij de merken die Facebook, Instagram en Twitter in de ban doen omdat die te weinig doen tegen hatelijke teksten en fakenieuws. 

Unilever stopt in de VS de rest van het jaar volledig met het adverteren via deze sociale media. Het schrijft op zijn site dat het gezien 'de gepolariseerde atmosfeer in de VS' geen merkreclame meer voert op de nieuwsfeedplatforms van Facebook, Instagram en Twitter. 'Blijven adverteren op deze platforms zou op dit moment geen waarde toevoegen aan mens en samenleving.' 

Unilever Nederland doet vooralsnog niet mee aan de boycot, liet het Adformatie vrijdag weten. Het kiest voor de weg van samenwerking en dialoog.

Facebook - dat zijn koers met ruim 8,5% zag dalen - kondigde snel na de aankondiging van Unilever aan dat het verscherpte maatregelen gaat invoeren. Politieke statements die in strijd zijn met de huisregels worden gelabeld, tijdens de verkiezingen wordt het lastiger stemmers te beinvloeden en minderheden worden beschermd. 

Stop Hate For Profit

Ook Coca-Cola adverteert de komende 30 dagen niet meer op social media om een statement te maken tegen racisme op dit soort platforms. Coca-Cola geeft ongeveer 300 miljoen euro per maand aan reclame uit. Welk deel naar de social media-platforms vloeit is niet bekend.   

'Er is geen plaats voor racisme in de wereld en er is geen plaats voor racisme op sociale media', zegt James Quincey, ceo van Coca-Cola , in een zeer korte verklaring. Hij eist dat social media meer 'transparantie en verantwoording' moeten tonen. Coca Cola gebruikt deze pauze om 'de balans op te maken' van zijn advertentiestrategie en 'te kijken of herzieningen nodig zijn', aldus Quincey.

Coca-Cola en Unilever volgen de merken die eerder aankondigen social media te boycotten, zoals The North Face, Ben & Jerry's en Patagonia. Ook Honda pauzeert zijn uitgaven in de maand juli, zo meldt AdAge. De bedrijven doen mee aan de actie van burgerrechtenorganisaties Stop Hate For Profit, die Facebook oproept om actiever op te treden tegen discriminatie. 

Ook Starbucks en Diageo

Afgelopen weekend kwamen er meer partijen bij die hun advertenties op alle sociale platforms bevriezen, waaronder Starbucks en Diageo. Starbucks meldde in een verklaring dat het zich niet aansluit bij de Facebook-boycot. 'We zullen de reclame op alle socialemediaplatforms pauzeren, terwijl we intern discussiëren, met onze mediapartners en met burgerrechtenorganisaties in een poging de verspreiding van haatzaaiende uitingen te stoppen.'

Diageo (met merken als Guiness, Johnnie Walker en Smirnoff) kwam eveneens met een statement:

Nederlandse merken staan nog niet in de rij voor een boycot, zo blijkt uit een rondgang van Adformatie, maar de gesprekken worden achter de schermen wel gevoerd. Na de Black Lives Matter-protesten lopen Amerikaanse merken en branche-organisaties voorop in hun reactie en actie. 

De voorlopige 'boycotlijst'
 

  • Ben & Jerry's
  • Birchbox
  • Coca-Cola
  • Dockers
  • Eddie Bauer
  • The Hershey Company
  • Honda
  • JanSport
  • Levi's
  • lululemon
  • Magnolia Pictures
  • Mozilla
  • The North Face
  • Patagonia
  • REI
  • Starbucks (niet officieel aangesloten bij de boycot)
  • Unilever
  • Verizon

[Bron ANP/Adformatie]. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie